Støtter utredning av høyhastighetstog

Et flertall i fylkesutvalget i Oppland fylkeksommune går inn for å støtte Norsk Bane AS med 500.000 kroner til å utrede høyhastighetstog. Venstres Eivind Brenna stemte for forslaget, som ble fremmet av av Ivar Odnes (Sp) på vegne av opposisjonspartiene Sp, Venstre og Høyre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Forslaget fikk flertall fordi SV brøt med Ap. SV stemte sammen med Sp, Høyre og Venstre for å bevilge pengene.

I forslaget forutsettes det at de berørte kommunene i Oppland fra Lunner til Gjøvik og fra Lillehammer og nordover Gudbrandsdalen bidrar med tilsvarende beløp. Slik vil Oppland totalt bidra med én av de 15 millioner kronene Norsk Bane AS har søkt om til utredningsarbeidet.

Ifølge nettsidene til Oppland fylkeskommune advarte fylkesordfører Audun Tron mot vedtaket:

– Å bevilge 500.000 kroner til et område hvor vi ikke har noe ansvar er feil signal når vi samtidig kutter ruter og øker takstene på vårt eget kollektivtilbud, sa Tron.

Venstres Eivind Brenna er ikke redd for signaleffekten:
– Vi stemte i mot å kjøpe aksjer for flere millioner kr i en stolheis i Hafjell, som går med store overskudd. Vi vil heller bruke penger på å utrede en miljøvennlig framtid enn å være eier i en stolheis som er full av folk hele vinteren. Høyhastigehtstog er en langt viktere investering, sier Bernna.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**