Datalagring truer personvernet – innlegg fra Even Rassum, styremedlem i Gran Venstre

Venstre har lenge hatt et engasjement for et sterkt personvern, nå ser vi at datalagringsdirektivet fra EU har fått folk til å engasjere seg. En hastig implementering av EUs datalagringsdirektiv uten en bred offentlig debatt representerer en trussel mot personvernet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Poenget er at det ikke er mulig å være liberal uten å bry seg om den enkeltes frihet fra unødvendig og utilbørlig registrering, overvåking og inngripen i privatlivet. – Å stadig opprette nye registre, å samle og lagre informasjon om mennesker som ikke er mistenkt for noe kriminelt gjør at vi alle mistenkeliggjøres – stikk i strid med det liberale rettsprinsippet om at en er uskyldig inntil det motsatte er bevist.

Våren 2009 kan alle nordmenns e-post og SMS-korrespondanse, internettrafikk og alle typer telefoni bli loggført og lagret. Bakgrunnen er EUs omstridte Datalagringsdirektiv.

EUs medlemsstater ble 15. september 2007 implementert i direktivet. Direktivet ventes også å bli implementert i Norge, og Samferdselsdepartementet jobber nå i ekspressfart med å legge frem sitt forslag til implementering i norsk lovverk. For at direktivet ikke skal bli implementert i Norge må et flertall i Stortinget for første gang i historien benytte seg av reservasjonsretten i EØS-avtalen.

Vi blir overvåket av kameraer overalt hvor vi går, og vi aner verken hvor informasjonen blir liggende, hvor lenge den lagres eller hvem som har tilgang. Nå er det ikke lenger mulig å reise inn og ut av Oslo med bil uten å bli registrert i bomringen.

Databankene som må etableres som følge av implementering av Datalagringsdirektivet vil bli breddfulle av privat informasjon og kan bli et eldorado for ID-tyver, utpressere og industrispioner om ikke dagens nasjonale systemer og retningslinjer styrkes og tilpasses de nye datamengdene.
Demokratiet forutsetter at det i siste instans er borgerne som kontrollerer staten, ikke staten som kontrollerer borgerne.

Tenk deg at det står en myndighetsperson ved postkassen din hver dag. Han registrerer all posten din. Hvem som er avsender, når den er sendt, hvor den kommer fra og hvor stort omfang den har. All informasjonen som nedtegnes legges i en database og lagres for et tidsrom av 6-24 måneder. Hadde du syntes det var ok? Du hadde sannsynligvis blitt fly forbanna og bedt vedkommende forsvinne til et vesentlig varmere strøk.

Men når myndighetene gjør det samme med e-posten din og i tillegg lagrer all informasjon om hvem du ringer til, hvor lenge samtalen varte, hvor mobiltelefonene din befant seg da du ringte og hvor mottakeren av samtalen befant seg. Og gjør det samme med alle SMSene og MMSene dine.

Dagbladet kaller på lederplass kameraovervåking for «strutsepolitikk». Bakgrunnen er at NSB nå monterer kameraer i togene sine. Det kan godt hende at NSB har gode grunner til å ønske overvåking. Men jeg er skeptiske til en utvikling som stadig går i retning av økt overvåking. Av og til må personvernet vike for trygghet. Da må metodene være så målrettede som mulig. Men vi se nå en tendens i retning av mer generell overvåking. Ikke bare for å bekjempe terror, men for å hindre tagging, butikknasking og underslag i kassa.

Venstre er det eneste partiet som har tatt politiske initiativ til å styrke personvernet i denne Stortingsperioden. Det var også det eneste partiet som var sterkt kritisk til direktivet når det var oppe til høring i Stortinget tidligere i fjor.

Personvernet er under stadig angrep og det burde bety noe for alle.

Even Raassum
Gran Venstre