Venstre satser på vedlikehold av skoler og barnehager

I møtet i Utvalg for undervisning og oppvekst onsdag 14.05. var Tone Skråning og Geir Helge Sandsmark til stede for Venstre. De ønsker økonomisk trygghet for gode skolelokaler og uteområder.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Det er et stort etterslep i vedlikehold i skole- og barnehagesektoren i Halden. Tiden er mer enn moden for å ta initiativ til å gjøre noe med dette. Venstre hadde krevd saken om ekstramidler til utearealer i barnehagene på dagsorden. Utvalgsleder Fritjof Dahlen (SV) hadde satt en sak om vedlikehold av skolene på dagsorden. Disse sakene ble behandlet under ett etter at Geir Helge Sandsmark (V) foreslo det.

– Når vi ber formannskapet om penger er det umulig at vi ikke ber om et beløp slik at lovverket ikke brytes i kommunale barnehager. Standarden er lavere enn i de private barnehagene. I fjor trengte de en million kroner og fikk halvparten. I år er er behovet 1,5 millionner og de får omtrent halvparten. Barnehagene bare fortsetter å opparbeide et etterslep, sa Venstres Tone Skråning og foreslo å bevilge 1,5 millioner kroner til oppgradering av utearealene i barnehagene.

Det ble stilt spørsmål fra posisjonens Elisabeth Giske (Ap) om det var riktig at behovet var på halvannen million. – Vi støtter oss på brevet fra enhetsleder for barnehagene som skriver at det trengs halvannen million kroner å oppfylle lovens minstekrav. Undersøkelsesplikten er gjort ut fra at vi har lest brevet som burde vært vedlagt som saksdokument, svarte Geir Helge Sandsmark (V).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**