Utbygging av Holmen har Skandinavisk interesse, om ikke større!

Etter gårdsdagens møte mellom utbyggere, politikere og administrasjon i Risør er den politiske prosess om utbygging av Holmen startet. Kjell Hugo Haugen uttalte under møtet at utbyggingen har interesse langt utover Risørs grenser og iallefall innen Skandinavia. Nå er det først i planutvalget at prosessen skal skje og derfor ble det heller ikke trukket noen slutninger på torsdagens møte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Utbygger av Holmen er opptatt av en god prosess og er klar over at utviklingen vil skape engasjement blandt politikerne, befolkningen og “forståsegpåere”.

Eierne av Holmen var representert ved Arne Lindstøl, Kjell Hugo Haugen og Krisian Hoftstad, mens det politiske miljø var representert av de ulike partiers gruppeledere. I tillegg deltok rådmann sammen med plansjef, kultursjef og næringsjefen.

Utbyggerne uttalte at de først og fremst kom til møtet for å lytte og ta imot innpulser, men erkjente at de nok også hadde startet opp tankevirksomheten om hvordan Holmen skulle utvikles. Blandt annet hadde de startet geotekniske undersøkelser av av fjell med tanke på parkering under bakken. De presiserte videre at de ikke hadde tenkt seg en tradisjonell konkurranse om fremtidens Holmen slik det var antydet i pressen, men mere hadde sett for seg en konkurranse hvor arkitektkontorene konkurrerte om hvem som skulle delta i en videre prosess. Haugen presiserte også at utbygging av Holmen hadde interesse langt ut over Risør og ihvertfall ville få Skandinavisk interesse.

Fra flere hold ble det presisert at overnattingskapasitet var et problem for vekst i Risør og at et Hotell derfor stod høyt på ønskelisten. I den anledning var det ikke tenkt et tradisjonelt hotell, men mere en løsning av salg og utleie slik vi ser det stadig flere steder.

Fra Venstres ståsted er det ønskelig at Holmen tar hensyn til innsigelser som er kommet i forbindelse med f.eks Flisvikaprosessen. Videre er det ønskelig at utbygger i forbindelse med den videre planlegging tar hensyn til både Hasalen og Fiskerihavna da de alle i sterk grad vil influere på hverandre. Haugen presisert da også at Fiskerihavna var en god nabo. Videre er det et ønske om at utbyggigen skal skje sammenhengende slik at vi ikke får en utbyggingstomt over lang tid. Det hadde også blitt spennende om det kunne etableres et areal på sydsiden av Holmen til offentligheten og til fremtidig båthavn.

Flertallet i bystyre har tidligere avtalt at Holmen skal gis samme rammevilkår som Flisvika, og det ser det også ut til at Rådmannen tar hensyn til når plansjefen i sin omtale av et hotell snakker om salg og tilbakeleie. Plansjefen poengterte også at det i dette var lagt opp til fritidsbebyggelse selv om det i plandokumenter snakkes om boliger.

Vi gleder oss allerede til den videre planproses og ønsker eierne lykke til med det videre planarbidet og håper på en god politisk debatt i tiden som kommer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**