Tsvangirai reiser tilbake til Zimbabwe

Venstres nestleder Trine Skei Grande og generalsekretær Terje Breivik gjester denne uken Liberal Internationals kongress som i år finner sted i Belfast. De var begge til stede da Zimbabwes opposisjonsleder Morgan Tsvangirai idag entret talerstolen og varslet at han reiser tilbake for å delta i andre valgrunde i Zimbabwe.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Opposisjonslederen har vært utenlands siden tidlig i mai.

– Tsvangirai fortalte om grusomhetene og urettferdigheten som Robert Mugabe er ansvarlig for i Zimbabwe, sier Trine Skei Grande til www.venstre.no på telefon fra Belfast.

Trine Skei Grande

Foto: Rune Kongsro

Tsvangirai erklærte i dag på Liberal International sin årlige konferanse i Belfast at han reiser hjem for å delta i den andre valgrunden. Tsvangirai vant valget i den første valgrunden med sine 47,9 mot Mugabes 43,2 prosent – ifølge valgkommisjonen.Loven krever at en av kandidatene får over 50 prosent for å bli valgt.

– Tsvangirai holder fortsatt fast ved sine betingelser og krever slutt på voldshandlingene, utenlandske valgobservatører, full mediefrihet og endringer i valgkommisjonen. Det er høyst usikkert om han får gjennomslag for noen av dem, forteller Skei Grande.

Regjeringen i Zimbabwe varslet idag at andre omgang i presidentvalget i Zimbabwe skal holdes 27. juni. Tsvangirai, som leder den opposisjonelle Bevegelsen for demokratisk forandring MDC, sa fredag at han må reise hjem for å lede kampen mot «Mugabes mørke diktatur». Ifølge MDC-talsmenn var Tsvangirai ventet til Zimbabwe fredag eller lørdag, melder NTB.

Mer om den politiske situasjonen i Zimbabwe kan du lese her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**