I henhold til klimaforliket skal regjeringen øke satsingen på både kollektivtrafikken og skru opp drivstoffavgiftene i statsbudsjettet fra 2009. Bare økte drivstoffavgifter foreslås forsert i revidert budsjett.
– Dette burde vært et nullsum-spill, noe som ville gitt et betydelig løft for kollektivtrafikken i byene. Skal vi løse klimautfordringene må vi gi folk gode alternativer til bruk av bil, legger hun til.
Hun viser også til at regjeringen tidligere har svekket satsingen på kollektivtrafikken i byområdene. I statsbudsjettet for 2008 inkluderte regjeringen flere byer i støtteordningen til kollektivtrafikken i byområdene uten å øke bevilgningen samtidig.
– Regjeringen legger opp til færre støttekroner til hver by. Det innebærer et dårligere kollektivtilbud til de reisende. Det er feil vei i miljø- og klimapolitikken, påpeker Tenden.
Den statlige belønningsordningen for kollektivtrafikken går til byområdene Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger/Sandnes, Kristiansand, Tromsø, Fredrikstad/Sarpsborg og Grenland Skien.
Hun peker også på at regjeringen ikke kommer med noen avklaring på status for dobbeltsporet jernbane på strekningen Oslo-Ski.
– Dette dobbeltsporet er viktig for østfoldbanen, mange pendlere og togets konkurranseevne. Jeg hadde forventet offensive signaler fra regjeringen på dette, avslutter hun.