Venstres foreslår å speilvende dagens reservasjonsordning, slik at de som faktisk ønsker å motta uadressert reklame må sette opp et «reklame ja takk»-klistremerke på sin postkasse.
Venstres forslag går således ut på å gjøre det motsatte til et prinsipp, nemlig at man kun mottar uadressert reklame hvis man aktivt ber om det ved å merke sin postkasse med «reklame ja takk».
Barne- og likestillingsdepartementet holder akkurat nå på med en gjennomgang av markedsføringsloven, og Venstre har foreslått at formannskapet henstiller til departementet om å foreslå en endring i markedsføringsloven som vil kunne tillate en speilvending av dagens reservasjonsordning mot uadressert reklame.
Venstre vil påpeke at en slik omvendt reservasjonsordning vil kunne spare miljøet for store klimagassutslipp både forbundet med produksjon og transport av papiret.
Venstre mener at hensynet til miljøet og forbrukerne må veie tyngre enn de økonomiske hensynene til posten og annonsørene. Dette er også et syn som har fått sterk støtte fra forbrukerombudet.
På bakgrunn av dette ble følgende spørsmål til ordføreren:
Hvordan stiller ordføreren seg til Venstres forslag om å speilvende dagens reservasjonsordning, slik at de som faktisk ønsker å motta uadressert reklame må sette opp et "reklame ja takk"-klistremerke på sin postkasse?