Huff igjen, NSB

Med min dårlige erfaring fra å hente ut forhåndsbestilte billetter på NSBs billettautomat i Skien, er det med undring jeg ser at NSB nå gir gebyr for å handle billett direkte på toget

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Tog

På interettsidene til NSB sier de så fint at de sitat: "introduserer et ombordtillegg". Det kan ved første øyeblikk virke som en positiv lansering, men nei. 20 kr ekstra for å handle billett av konduktøren på toget, betyr denne introduseringen.

Det NSB burde gjøre, er for det første å kvalitetssikre det automatiske billettsystemet som de har. Også for de som har forhåndsbestilt billett, som senere skal skrives ut på en billettautomat.

For det andre burde de heller gi rabatt til de som kjøper billett på en billettautomat, istedenfor å gi gebyr til de som ikke får det til. Det er negativ kundevennlighet å gi noen bøter fordi man ikke har klart å få ut en billett på NSBs automat. Spesielt fordi det ofte er automaten det er noe feil med.

NSB sliter mye med avbrudd, forsinkelser og driftsforstyrrelser. Det viser også den dårlige plasseringen på 174 plass i norsk kundebarometer. Derfor er det mitt gode råd til NSB at de heller fører en positiv og kundevennlig policy. Det betyr å gi rabatt for tiltak man ønsker, istedenfor å gi gebyr for noe man ikke ønsker.

Tonje Løwer Gurholt

Her kan du lese kronikk om sist jeg brukte NSBs billettautomat

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**