Helse- og omsorgsplan 2009 — 2015

Driftsutvalget behandlet forslaget til helse- og omsorgsplan for 2009 — 2015 på sitt møte 13. mai.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Eldre, gamle

Foto: Microsoft

Helse- og omsorgsplanen beskriver dagens situasjon innen helse- og omsorgstjenestene og gir en oversikt over framtidige hovedutfordringer. Veksten i antall eldre og antall mennesker med behov for helse- og omsorgstjenester krever en utbygging av tjenestetilbudet. Dette er spesielt knyttet til rekruttering og utdanning av helsepersonell, investering i bygningsmasse og teknologi.

I debatten om planen sa Gunn-Torill Homme Mathisen (V) mellom annet dette:

Gunn-Torill Homme Mathisen

Foto: Kari Åse Homme

– Dette er en viktig plan — det er nå vi former helsetilbudet for Hurum sin befolkning i årene som kommer. Det er store utfordringer som skal møtes, både når det gjelder det bygningsmessige og det å ha nok kvalifisert personale til å yte hjelp og bistand der brukeren er.

I omsorgsplan 2015 varsler regjeringen et nytt investeringstilskudd til sykehjem og omsorgsboliger, spesielt i tilknytning til demens. Vi får håpe at dette er en satsing som blir realisert — et slikt tilskudd vil være helt nødvendig for at kommunene skal være i stand til å bygge ut tilstrekkelig antall boliger for å møte framtidens krav og det økende antall hjelpetrengende, sa hun.

Et enstemmig Driftsutvalg vedtok planen. Saken vil komme opp i kommunestyret for endelig behandling senere.

Helse- og omsorgsplanen inngår som en delplan i kommuneplanen og skal følge samme tidsperiode. Planen rulleres årlig i forhold til budsjettbehandlingen i kommunestyret og innarbeides i økonomi- og handlingsprogrammet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**