Framtidas skole krever kunnskapsrike lærere

Forrige fredag avviste flertallet på Stortinget Venstres forslag om å innføre femårig lærerutdanning. Venstre er skuffet over at kun Frp valgte å støtte forslaget. Hvis lærerne i framtida skal kunne tilby elever i norsk skole verdens beste opplæring, så må lærerutdanningen forbedres og utvides.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Lærer

Finsk skole har vist oss at læreren er nøkkelen til en bedre skole, og her har de forlengs innført femårig lærerutdanning. Dessverre har ikke flertallet på Stortinget vilje til å prioritere dette.

Utdanningsminister Bård Vegar Solhjell gikk i helga ut og sa at han ville følge den finske modellen, med å putte mer praksis og pedagogikk inn i lærerstudiet, men fredag stemte han altså mot et forslag fra Venstre om å utvide lærerutdanningen fra fire til fem år. Jeg er spent på å høre hva Solhjell vil fjerne fra lærerutdanningen når han ikke vil øke utdanningsløpet med ett år.

En utvidet og utbedret lærerutdanning vil gi oss lærere med større faglig trygghet og høyere status. Dette vil være et viktig bidrag for å styrke norsk skole. Derfor er jeg skuffet over at regjeringen ikke vil prioritere å ta de kunnskapsgrepene som framtida krever.

Av Guri Melby, nestleder i Sør-Trøndelag Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**