Barnevernsvikt til kontrollutvalget

En undersøkelse fra fylkesmannen avdekker svikt i oppfølgingen av barnevernsmeldinger fra fire av Oslos bydeler. Etter forslag fra Venstre blir fylkesmannens rapport nå oversendt til kontrollutvalget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Fylkesmannen i Oslo og Akershus har gått gjennom 58 henlagte barnevernsmeldinger fra fire bydeler i Oslo. Av disse konkluderer fylkesmannen med at hele 38 meldinger burde vært undersøkt nærmere.

De henlagte meldingene dreier seg blant annet om bekymringer knyttet til vold og overgrep mot barn, samt alvorlig omsorgssvikt. Det store antallet henlagte, undersøkelsesverdige meldinger er fra bydelenes side blant annet forklart med at de henlagte meldingene likevel er undersøkt, men at dette er gjort uten at undersøkelsen er dokumentert.

Toril Berge

Foto: Reidar Lerdal

– Det er grunn til å være kritisk til praksisen med å bare ta kontakt med den det gjelder for en avklaring, uten å opprette undersøkelsessak, sier Toril Berge, Venstres medlem i helse- og sosialkomiteen.

Berge foreslo for komiteen at saken oversendes kontrollutvalget. Kontrollutvalget vil bli bedt om å vurdere om det skal gjennomføres undersøkelse fra kommunerevisjonen.

– Det er viktig at rapporten og tiltakene som følger av den, bli fulgt nøye opp av Oslo kommune og alle bydeler, sier Toril Berge.

Komiteens forslag til vedtak i bystyret:

1. Fylkesmannens rapport oversendes til Oslo kommunes kontrollutvalg, med henblikk på at kontrollutvalget eventuelt ber kommunerevisjonen foreta undersøkelse.

2. Bystyret ber byrådet sørge for at bekymringsmeldinger til barnevernet vurderes løpende og at iverksatte tiltak eller eventuell henleggelse begrunnes og dokumenteres.

3. Med bakgrunn i Fylkesmannens rapport bes byrådet gjennomføre en kvantitativ kartlegging av bekymringsmeldinger innenfor bydelsbarnevernet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**