-Norske husholdninger mottar mellom 40-50 kilo uadressert reklame i sine postkasser hvert år. Undersøkelser viser at bare to av ti faktisk ønsker reklamen, og det meste blir derfor båret rett fra postkassen til papiravfallet, sier Marken.
Venstres foreslår å speilvende dagens reservasjonsordning, slik at de som faktisk ønsker å motta uadressert reklame må sette opp et «reklame ja takk»-klistremerke på sin postkasse. Det skal dermed ikke lenger være nødvendig å benytte et «reklame nei takk»-klistremerke for å slippe å motta uønsket uadressert reklame.
I dag får husholdninger automatisk uadressert reklame i sine postkasser, med mindre man reserverer seg. Venstres forslag går således ut på å gjøre det motsatte til et prinsipp, nemlig at man kun mottar uadressert reklame hvis man aktivt ber om det ved å merke sin postkasse med «reklame ja takk».
Venstre mener at hensynet til miljøet og forbrukerne må veie tyngre enn de økonomiske hensynene til posten og annonsørene. Dette er også et syn som har fått sterk støtte fra forbrukerombudet, avslutter Venstres Lars Gunnar Marken.
Les hele interpellasjonen.