Skal innføre system for skolevurdering

Formannskapet skal onsdag i neste uke ta stilling til et forslag om å innføre et system for skolevurdering. Systemet skal i første omgang prøves ut på to skoler høsten 2008. Videre er det lagt opp til ekstern vurdering av fire skoler i 2009.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Hauge

Systemet er et samarbeidsprosjekt mellom seks kommuner i nordfylket. Systemet inneholder både intern og ekstern vurdering av skolene. Det vil bli satt sammen vurderingsteam med 3 – 4 representanter fra de ulike kommunene.

Hensikten med vurderingssystemet er å gi et rammeverk for å forbedre det pedagogiske miljøet ved skolene. Gjennom dette håper man blant annet at skolene skal oppnå å gi hver elev en god tilpasset opplæring, få en bedre praksis i skolene, hjelpe skolene i vurderings og utviklingsarbeidet og dokumentere kvalitetsutviklingen i skolene.

Venstre er glade for at man har sterkt fokus på skolens innhold. Vi støtter arbeidet med å forbedre skolevurderingen i byen. Ikke minst fordi dette kan gi oss kunnskap om hvilke faktorer som hindrer den utviklingen vi gjerne ønsker i skolen.

Skolevurderingen vil kunne gi viktige signaler tilbake til det politiske miljøet om hvilke behov skolen har. Resultatene vil kunne underbygge de signaler som kommer fra foreldre og ansatte i skolen, og det vil være et middel til å dokumentere både praksis og resultater.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**