Ryfast lagt ut til offentlig høring

Kommunalstyret for byutvikling la torsdag kveld ut reguleringsplanen for Ryfast til offentlig høring.
– Jeg håper hele byen bidrar til diskusjonen rundt denne planen. Dette avgjør hvilket vegsystem Stavanger skal ha, sier Venstres Helge Solum Larsen, nestleder i kommunalstyret. Han var kritisk til den manglende utredningen for kollektivtrafikken og stilte spørsmål om hva som nå vil skje nord for Eiganestunnelen og sør for Schancheholen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

– Venstre er godt fornøyd med å ha vært med på å forme dette prosjektet til et tiltak som tar hensyn til omgivelser på Våland og Hundvåg. Dette er blitt veldig bra i forhold til hva vi først fikk på bordet, sier Solum Larsen. Han var en av medlemmene av kommunalstyret som i sin tid irettesatte vegvesenet da de presenterte en åpen vegløsning over store deler av Hundvåg og en enorm motorveg ved Mosvatnet.
– Vi har grunn til å være stolte over hva vi har fått til. Nå har vi fått et forslag der Hundvåg spares for en lang dagsone. Ved Mosvatnet foreslår administrasjonen kulvert for å gjøre friområdene bedre, dette vil vi helt klart støtte.

-Planforslaget er enormt omfattende, sier Solum Larsen. – Og det har mange konsekvenser. Boliger og friområder går tapt. Vi vil studerere alle kommentarer og merknader nøye før vi bestemmer oss.

Trafikkmengdene som ligger til grunn for planforslaget er store, og det vil bli økning i trafikken også på mye av lokalvegnettet hvis Ryfast bygges.

Venstre fremmet to kritiske merknader som nå følger saken ut på offentlig høring:

· Det er kritikkverdig at planprogrammet ikke er fulgt opp i sin helhet ved utarbeidelse av forslag til reguleringsplan. Før vedtak kan fattes ved 2. gangsbehandling må det framlegges forslag som reduserer tiltakets økte trafikkbelastning for Stavanger sentrum og tiltak som vesentlig forbedrer situasjonen for kollektivtransporten.

· For regulering av trase for E39 Eiganestunnelen vil endelig vedtak avhenge av at det er fremlagt forslag som ivaretar planprogram og bystyrets vedtak av 12. november 2007, for strekningen fra tunnelmunningen og nordover, slik at støyforholdene er i tråd med retningslinjene for støy T-1442, samt at tap av grønne områder vises erstattet innenfor området.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**