Nettvett-kampanje

Bodø Venstre fremmet et spørsmål på bystyremøte 22.mai om misbruk av IKT verktøy blant dagens unge. Se video fra bystyresalen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Video hentet fra YouTube. For full video klikk her.

NETTVETT
Bodø Venstre har i sitt program at foreldre, barn og skole må samles i en felles forståelse for og bevistgjøres i bruk av interaktive medier, som internett og mobiltelefon. Tilnærmet daglige teknologiske nyvinninger på dette området gjør det særdeles utfordrende å sikre korrekt bruk til glede for alle. Foreldreutvalgene, skolen og elevorganisasjonene må samarbeide i lag for å finne lokale tiltak for å hindre missbruk og mobbing.

Teknologi, pc

De siste dagene har vi igjen sett nødvendigheten av at dette arbeidet startet nå. Det er allmenndannelsen som må forbedres. Holdningen om hva vi gjør mot hverandre når ungdommen mobber og henger hverandre ut i mediekanaler som foreldre og lærere ikke har kontroll over. Bodø Venstre tar til ordet for at kommunen bevilger 500.000,- og utlyser en konkurranse blant interesseorganisasjoner som kan og vil påta seg arbeidet med å utvikle og gjennomføre en allmenndannende nettvett kampanje målrettet mot ungdom 12-16år. 1/5 del bevilges inneværende år for prosjekt utvikling og resten taes inn i økonomiplanen neste år for gjennomføring av nettvettkampanjen. En allmenndannelse kampanje for å gjøre den teknologiske hverdagen for våre ungdommer til mobbefri sone.

Mitt spørsmål til ordføreren er:
Vil ordføreren ta initiativ til at Bodø kommune får sterkere fokus på nettvett blant våre ungdommer f.eks gjennom en allmenndannelse kampanje for å gjøre den teknologiske hverdagen for våre ungdommer til mobbefri sone?

Fra Bodø Venstre
v/ bystyrerepresentant Terje Cruickshank

Ordføreren svarte:
Det er utarbeidet Nettvettplaner og kampanjer om god nettbruk i vid forstand av flere landsdekkende organisasjoner og institusjoner, bla. Redd barna, Barneombudet, Ung.no og Skoleressurser no. Flere av skolene benytter seg av disse nettsidene. I tillegg til dette har Bodø kommune en felles plan for digital kompetanse. Den heter “Grunnleggende ferdigheter i IKT for skolene i Bodø”. Planen har en oversikt over forventet ferdigheter i IKT på ulike alderstrinn og holdninger i bruk av IKT. Planen har detaljerte mål som f.eks : I samfunnsfag skal man lære å bruke digitale verktøy for å søke etter informasjon, utforske nettsteder, utøve kildekritikk og nettvett.

Digitale ferdigheter vil og si å være orientert om personvern og opphavsrett, og kunne bruke og følge regler og normer som gjelder for internettbasert kommunikasjon.. Disse mer generelle mål er konkretisert i forhold til de ulike alderstrinn. “Nettvettreglene” er obligatorisk på 4. klassetrinn. På 6. klassetrinn skal nettvettreglene repeteres, og 7.klassetrinn skal ha spesiell fokus på chatte og chatteregelen. 8. trinn skal ha fokus på nettplakaten og andre dannelsestema.

Disse eksemplene viser at gjennom det satses sterkt på å nå barna der de er og får sin læring til daglig gjennom systematisk oppfølging over år. Dette tror vi er den beste strategi på sikt. Dersom disse reglene brytes så skal alle skolene ha trivselsplaner som inneholder tiltak og strategier for å ta tak i mobbing. I planene inngår rutiner for melding og oppfølging med tiltak og evalueringer.Nettmobbing behandles i likhet med annen mobbing etter § 9a-3 i Opplæringsloven.

Alle skolelederne i Bodø satte digital dannelse på dagsorden på et to-dagers kurs nå i vår. Bruk eller misbruk i den digitale verden er et ansvar for alle voksne, og det er viktig at foreldre får anledning til å være gode medspillere her. Det er det lagt opp til. Som et ledd i dette blir det oppfølging av barna når de beveger seg på nettet tema på foreldremøter og andre møteplasser der ansvarlige voksne møtes. Temaet var særskilt oppe på alle møter som ble avholdt for foreldre med skolebegynnere i vår.

Gjennom programmet ” ung og rus” som alle ungdomsskoler skal gjennomføre arbeides det nå sammen med forebyggende enhet på politiet om hvordan foreldreinformasjonen i forbindelse med opplegget kan styrkes med henblikk på foreldrenes rolle . Utekontakten har gjennom sin måte å jobbe på utviklet en kompetanse som er god å ha lokalt og kan benyttes: utekontakten.no.

Gjennom kommunens SLT – satsing vil dette bli tema, og vi tror på jevn fokus på temaet der barna er, samt være beredt til å vurdere nye tiltak .Mitt svar til representanten er altså at Bodø kommune allerede har sterk fokus på de spørsmål som tas opp. Jeg mener derfor det ikke på nåværende tidspunkt er nødvendig med ytterligere en kampanje.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**