Voldtekt og overgrep i Kristiansand

Gir vi rett hjelp og får alle som ønsker og trenger det riktig hjelp i tide?
4.mars tok Dag Vige opp spørsmålet i Bystyret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Venstre mener vi må arbeide systematisk i en god struktur for å hjelpe ofre som er utsatt for overgrep – uavhengig om du er barn eller voksen, kvinne eller mann. Som kommune må vi ha en kjønnsnøytral struktur som ivaretar alle ofre. Overgrepsaker er krevende og komplekse og må møtes med stor kunnskap og faglig presisjon.

Spørsmålet Venstre stiller er om Kristiansand kommune har et tilbud til alle ofre utsatt for seksuelle overgrep og om vi har den rette og nødvendige kompetanse som må til for å møte ofrene på en faglig god måte?

Les hele interpellasjonen her

Etter forslag fra Venstre vedtok bystyret følgende:

Det igangsettes et arbeid hvor vi kartlegger hvilke grupper vi når. Om vi gir rett hjelp til rett tid og om vi har tilstrekkelig kompetanse i forhold til å hjelpe ofre utsatt for seksuelle overgrep.

I debatten i bystyret tok helse-og sosialdirektør Lars Dahlen ordet og mente at de ulike instansene måtte komme sammen og drøfte hvordan en kan best mulig kan utføre en kartlegging av om hjelpen en ønsker å gi når frem.

Løvetann, blomst

I Kristiansand i dag:

Helse- og sosialstyret har vedtatt å opprette et Alternativ til Vold (ATV) kontor i Kristiansand. Dette er gjort etter henvendelse fra sentrale myndigheter. Oppstart er planlagt fra 1. juli i år.

Vi har et vel fungerende krisesenter i byen. Det er utviklet en egen HMS-rutine overfor ansatte som opplever vold i nære relasjoner. Familievernkontoret i Kristiansand har hatt et betydelig fokus på vold i nære relasjoner. Høsten 2007 ble det også etablert et Regionalt ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging – region Sør i Kristiansand. Barnvernet og familievernkontoret i Kristiansand har også et sterkt fokus på det samme.

Les også Venstres uttalelse om arbeid med voldtektsofre

Les også Voldtektsutvalgets forslag til tiltak

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**