Norske husholdninger mottar mellom 40-50 kilo uadressert reklame i sine postkasser hvert år. Undersøkelser viser at bare to av ti faktisk ønsker denne reklamen, og at det meste blir båret rett fra postkassa til søplesekken.
Undersøkelser viser at en slik speilvending av regelverket vil gi en betydelig miljøgevinst, men det hevdes å være i strid med markedsføringsloven. Barne- og likestillingsdepartementet holder akkurat nå på med en gjennomgang av markedsføringsloven. Vi i Venstre foreslår at Ringsaker kommunestyre anbefaler departementet å endre markedsføringsloven slik at en speilvending av dagens reservasjonsordning blir tillatt.
Vi vil påpeke at en slik omvendt reservasjonsordning vil kunne spare miljøet for store klimautslipp både forbundet med produksjon og transport av papiret.
Fra før har kommuner som Bergen, Oslo og Aurskog-Høland vedtatt en speilvendt reservasjonsordning mot uadressert reklame. Nåværende markedsføringslov har dessverre satt en stopper for dette, og det er derfor viktig at loven endres. Vi mener at hensynet til miljøet og forbrukerne må veie tyngre enn økonomiske hensyn til distributør og annonsør. Dette er også et syn som har fått sterk støtte fra forbrukerombudet.
Morten Andersen og Stein O. Glimsdal