Haugesund etablerer politiråd

Rådmannen innstiller overfor formannskapet på at Haugesund etablerer et eget politiråd. Politirådet skal være et bindeledd mellom kommunen og det stedlige politi. Det skal være et samarbeidsforum på strategisk nivå i politiet og i kommunen som har et ansvar i forhold til trygghet og trivsel i kommunen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Hensikten med dette rådet er å videreutvikle samarbeidet mellom politiet og de lokale myndighetene. Rådet skal møtes minst to ganger pr. år, eller mer ved behov. Kommunen vil være representert i dette rådet ved ordføreren og rådmannen, samt fire politikere som er valgt av formannskapet. I tillegg møter også SLT-koordinatoren som sekretær for rådet.

Politirådet erstatter dagens Kontaktutvalg, og politikerne som er valgt inn i dette utvalget tiltrer som medlemmer i Politirådet fram til 2011. For Venstre er May Britt Vihovde valgt inn som medlem i Kontaktutvalget/Politirådet. Rådmannen anbefaler at ordningen med et eget Politiråd trer i kraft fra 01. august 2008.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**