LÆRERLØFT — FRAMTIDENS SKOLEPOLITIKK

Meningsinnlegg av Terje Cruickshank, organisatorisk nestleder Nordland Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

LÆRERLØFT — FRAMTIDENS SKOLEPOLITIKK.

Løsningen på en bedre skole ligger lokalt og hos den enkelte lærer. Venstres svar er LÆRERLØFTET. Lærere må få sin kompetanse jevnlig oppdatert ved innføring av et fritt kompetanseår. Dagens lærerstudenter må få en utdannelse på master nivå, altså ett år mer enn dagens profesjonsutdanning. Vi må redusere allmenn utdanning til fordel for fordypning, det må være lov å være forskjellig og ha sine spesialområder.

Sosialdemokratene alle-er-like politikk har hersket og styret skolepolitikken i dette land. Det er ikke lov eller ønsket i dette land å være over middels. En mentalitet som har gjennomsyret skolevesenet. Gode lærerkrefter og elever blitt hemmet og stagnert i sin utvikling med Jante-lover og gjort til middels. – Syndig er den som er flink og strebersk i dette samfunnet. Venstre ønsker et sosialt og liberalt kunnskapssamfunn hvor folk har frihet og mulighet til å skape sin egen vei til det gode liv, og der vi tar ansvar for hverandre og miljøet.

Lærer

Foto: Microsoft

Tanken om at en skal være god på alle områder gjør at en sjelden blir best på ett. Derfor må lærene få lov til å være flink og de må få lov å benytte den pedagogiske metoden som den enkelte finner best iht sine forutsetninger og sine elever. Til sist må det finnes rom for å gjenreise respekten i skolen. Læreren og skoleledelsen må få vise handlekraft ovenfor de som nekter å følge normene i skolesamfunnet.

Selvfølgelig må omgivelsene, rammene og byggverkene være tilfredsstillende i henhold til HMS, alt annet er i beste fall ulovelig og konsekvensene velkjente. Det er beklagelig at politikerne i posisjon ikke evner til å prioritere nok på dette området.

Venstre vil ha lærerløft og friske skolebygg. En skole for kunnskap og like muligheter. Venstres skolepolitiske manifest har ti enkle punkter for å nå det målet. Det første og viktigste for Venstre er å prioritere LÆRERLØFTET – fordi vi trenger skoler med innhold, en utdanningsinstitusjon for allmenndannelse og kunnskap.

Den sosialdemokratiske satsning på koseskolen med mer frukt og lengre innholdløse skoledager forsterker problemene. Lærere og elever flykter – det er knapt en søker pr studieplass på lærerhøyskolen og bortvalget i videregående er unormalt høyt. Gårdagens løsninger er ikke morgendagens svar. Venstre har fremtidens skolepolitikk. Venstre innførte folkeskolen, nå vil vi utdanne eleven og læreren for framtidens skole,
— Venstre vil en skole for kunnskap og like muligheter. Læreren er nøkkelen!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**