Vedlikehold må gå fortløpende

De fleste politikerne i de mange kommuner er i dag opptatt av forslaget til Nasjonal Transportplan. I Bergen har Venstre foreslått at midler til vedlikehold ikke skal måtte konkurrere opp mot store samferdselsinvesteringer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Vei, miljø

Foto: Luth

Økt vedlikehold av veinettet er et nødvendig og viktig tiltak for å forbedre veistandarden i fylket. Dette blir også fastslått i forlsaget til NTP.

Venstre vil likevel understreke misforholdet mellom at det offentlige setter i gang store veiprosjekter uten at kostnadene til vedlikehold følges opp med tilstrekkelige bivilgninger. Midler til et drifts- og vedlikeholdsbudsjett bør gå fortløpende, uten at det skal være nødvendig å konkurrere med nye samferdselsinvesteringer i NTP.

Klimaendringene vil gi store utfordringer på elementær infrastruktur i form av ras, flom og nedbør. Venstre mener derfor at å ta tak i det norske vedlikeholdet er å ta sikkerheten til folket på alvor.

Sara

Foto: SIS

– Det ligger et betydelig vedlikeholdsarbeid i samferdselsprosjekter, også etter at snoren er klippet og korpset har dratt hjem, understreker Sara Henriksen, medlem i Komité for miljø og byutvikling.

Venstre mener det er et paradoks at politikere til hver behandling av NTP må prioritere mellom enten livsviktig vedlikehold av veinettet, eller å igangsette samfunnsnyttige samferdselstiltak.

– Vedlikehold skal aldri måtte konkurrere opp mot andre politiske prioriteringer, fastslår Henriksen. Hun mener at disse midlene må gå fortløpende.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**