Savner regjeringens støtte til skolesatsing

Den norske skolen sto på Venstres dagsorden under dagens spørretime i Stortinget. – Statsministeren leder en regjering som ikke er forberedt på skolens utfordringer, og som konsekvent stemmer ned gode og konkrete forslag, sa Venstres Odd Einar Dørum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

De rødgrønne mangler virkelighetsforståelse når de stemmer ned Venstres skoleforslag, mener Dørum.

Foto: Venstre

Under spørretimen i dag ga Venstres representant statsministeren et lite krasjkurs i virkelighetsforståelse. Søkningen til lærerutdanningen er sterkt fallende, og et aldrende lærerkorps innebærer lærermangel om få år.

Uforståelig
– Med dette faktagrunnlaget i bakhodet blir det uforståelig at regjeringen stemmer ned Venstres forslag i Stortinget. Venstre vil ha et lærerløft gjennom systematisk videreutdanning, de rødgrønne stemmer det ned. Venstre foreslår nasjonale rekrutteringsplaner for lærere, de rødgrønne stemmer det ned. Venstre vil ha en femårig lærerutdanning, med mer praksis og mer faglig fordypning. Også her får vi ikke de rødgrønnes støtte. De sitter musestille og venter på en stortingsmelding som visstnok regjeringen skal legge fram.

– Statsministeren leder rett og slett en regjering som ikke er forberedt på de konkrete og praktiske utfordringene vi har med å sikre gode og tilstrekkelig mange lærere.

Lærermangel
Denne månedens tall fra Samordna Opptak dokumenterer nedgang i søkingen for alle typer lærerutdanning. I fjor var det dramatiske fall i søkningen til allmennlærerutdanningen. Samtidig har Vårt Land dokumentert at søkningen til allmennlærerutdanningen er halvert siden 1996.

Lokale tiltak
– I Norge har vi lang tradisjon for at de gode tiltakene vokser frem nedenfra. Våkne lokalpolitikere setter i gang prøveprosjekter som senere blir nasjonale prosjekt. I Oslo setter man nå i gang med systematisk etter- og videreutdanning for lærerne. Statsministeren bør lære av dette prosjektet, og innføre det som en nasjonal ordning, utfordret Odd Einar Dørum.

- Vi kan umulig sitte og se på at tusener av samiske lærebøker støver ned på lager, sier Lysklætt.

– Vi kan umulig sitte og se på at tusener av samiske lærebøker støver ned på lager, sier Lysklætt.
Foto: Venstre

Samiske lærebøker
Også Venstres Vera Lysklætt var opptatt av situasjonen i skolen i sitt innlegg. Samtidig som samiske skoler mangler lærebøker, støver 133 000 lærebøker på samisk ned i kjelleren til forlaget Davvi Girji.

– Dette har jeg tatt opp fra Stortingets talerstol flere ganger, sa Vera Lysklætt og utfordret statsministeren til handling. – Vi kan umulig bare sitte og se på at tusener av lærebøker støver ned på lager og at elever i den samiske skolen ikke får det nødvendige undervisningsmateriell. Hva vil regjeringen gjøre for å gi samiske elever de lærebøkene de har krav på.

Statsministeren kunne love Venstres representant at han ville ta saken opp med Kunnskapsministeren, for å be han følge opp situasjonen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**