-Behov for bedret avlatningstilbud

– Avlastning er et utfordrende område der det er mange brukere med ulike behov og med lovmessige krav om individuelt opplegg og planer, samt krav om fleksibilitet. Stavanger kommune har flere gode tilbud, men det står fortsatt mange udekte behov. Gapet mellom brukernes forventninger og behov og det tilbudet som gis er fortsatt for stort, sa Venstres Gry Sørensen i bystyret mandag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Bystyret behandlet Rogaland Revisjon sin rapport fra forvaltningsrevisjonen av avlastningstilbudet til barn og unge.

Gry Sørensen

Foto: Frode Kleppe

-Det er nå slik at Stavanger er ikke bedre enn det tilbudet vi klarer å gi til de som trenger det mest, og denne avlastningssaken er av stor betydning for mange familier i byen vår, sa Sørensen. -Forvaltningsrapporten viser at dette i det store og hele er et område som fungerer godt, men at det ligger utfordringer i det videre arbeid. Utfordringer som rådmannen allerede har tatt fatt i. Det er gledelig.

-Stavanger kommune har flere gode tilbud, men det står fortsatt mange udekte behov. Gapet mellom brukernes forventninger og behov og det tilbudet som gis er fortsatt for stort, sa Gry Sørensen som pekte på flere klare udekkende behov.
-De fem eksisterende avlastningsboligene vi har, tilbyr til sammen 24 sengeplasser. Etterspørselen viser et behov for det dobbelte i helgene.
-Et såkalt integrasjonshotell, etter erfaringer gjort ved Stadthaushotel i Hamburg er en av flere modeller vi bør se på.
-Det er satt i gang tilbud til barn og unge med autisme og ADHD. Det er svært stor pågang til disse tilbudene, og brukergrupper ber fortvilet om at også disse tilbudene utvides.
-Når det gjelder støttekontakttjenesten, som ikke er nevnt i rapporten, står der fortsatt barn og unge på venteliste i årevis.

Gry Sørensen viste til vedtaket fra kommunalstyret for levekår som ble lagt fram for bystyret.
"Kommunalstyret for levekår ber om at det blir foretatt brukerundersøkelser for avlastningsboliger for barn".
"I forbindelse med Handlings- og økonomiplanen for 2009-2012 ber kommunalstyret for levekår om å få seg forelagt ulike modeller for å øke helgeavlastningen jfr. Rådmannens utsagn om eksempelvis integrasjonshotell."
Forslaget fra levekår ble enstemmig vedtatt i bystyret. Gry Sørensen konkluderte: -Dette er forhold som Venstre ønsker å følge opp både i kommunalstyret for levekår og gjennom budsjettsamarbeidet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**