Anbefaler enhetsfylkeforsøk i Vestfold

I forbindelse med fylkestingets behandling av høringsnotatet knyttet til forvaltningsreformen fikk Venstre fylkestingets flertall for at Vestfold bør søke for et forsøk med enhetsfylke som et nytt punkt i vedtaket.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Vedtak

Dette kom på plass etter et omforent fellesforslag fra SV og Venstre. I det vedtatte forslaget anbefales at det åpnes for en oppgaveportefølje som beskrevet i Stortingsmelding nr. 12 samt at det åpnes for enhetsfylkeforsøk. I vedtaket heter det videre at på sikt vil dette kunne skape grunnlag for ytterligere oppgaveoverføringer og hvis ønskelig fylkessammenslutninger på sikt.

Debatten i fylkestinget var ellers preget av en sterk kritikk av regjeringens mageplask tilknyttet forvaltningreformen. Kritikken kom ikke bare fra regjeringens opposisjonspartier, men i sterk grad også fra SP og SV.

Kåre Pettersen

Gruppeleder Kåre Pettersen siterte regjeringens Soria Moria erklæring på punktet om kommuner og regioner:
“Regjeringen vil gjennom en helhetlig politikk overfor kommunesektoren sikre at oppgaver løses på lavest mulig hensiktsmessige forvaltningsnivå. Gjennom et nytt regionalt forvaltningsnivå skal flere oppgaver og mer ansvar desentraliseres fra staten og samles i nye, folkestyrte regioner.”

Synd derfor at kommunalminister ikke finner det hensiktsmessig å la folkestyre få større innvirkning!

Vi er vel alle (uansett 2 eller 3 nivå) enige om det ikke er mye å rope hurra for i regjeringens forvaltningsreform. Venstre inngikk jo et forlik med de tre regjeringspartiene i denne saken. Dette gjorde vi ut fra at Venstre fikk med at flere oppgaver skulle overføres fylket og at fylkesmannens oppgaver (bortsett fra tilsyn) skulle overføres fylkeskommunen og at det på sikt ble åpnet for å prøve ut en modell lik Enhetsfylket; -Færre dører å banke på!

Det hele er ment å være et mer rendyrket forsøk der fylkesmannen og fylkeskommunen integreres til ett organ når det gjelder administrative oppgaver

Men det er ikke mye regjeringen har gjort på dette området, nei

Kommunene som er intervjuet i Møre og Romsdal fylke rapporterer, nesten uten unntak, at enhetsfylket er enklere å forholde seg.

Venstre har alltid vært for å flytte oppgaver fra staten og nedover på folkestyrte organer. Regjeringen derimot viser til fulle at det er svært tungt for statsbyråkratiet som hegner om oppgavene og makta, å være med på en slik endring som reformen egentlig burde handle om.

Venstres primære ønske var å få gjennomslag for et forslag som anbefalte at Vestfold fylke brukte forsøksmuligheten for å teste ut Enhetsfylke-modellen. Dette gjorde vi med et eget forslag i fylkesutvalget, men oppnådde kun Venstres egen stemme.

Når vi nå derfor valgte en løsning med fellesforslag med SV var det etter en samlet vurdering og viktigheten av å få gjort forsøk med overføring av beslutninger fra stat til folekvalgt organ.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**