En foregangskommune innen miljø – tenke globalt og handle lokalt

Dette er Gran Venstres innspill til Gran kommunes oppstart av kommunedelplan for energi og klima

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Gran Kommune er en av tre kommuner som har fått status som «miljøfyrtårn» og i denne forbindelse ønsker vi i Gran Venstre å bidra i prosessen, selv om vi ikke er representert i kommunestyret.
Gran Venstre ønsker å være en konstruktiv bidragsyter og ser med glede frem til at Gran kommune nå tar fatt på oppgaven med miljøplanen.

FNs klimapanel og andre forskere har lagt fram flere rapporter som slår fast at de store og raske klimaendringene er menneskeskapte. Fortsetter denne utviklingen, kan vi få klima-endringer med alvorlige konsekvenser: Været blir mer ekstremt, store områder kan settes under vann og drive millioner av mennesker på flukt. Både direkte og indirekte kan slike klimaendringer også ramme oss. FN tilrår at de rike landene må kutte sine klimautslipp med minst 60 — 80 %.

Når det gjelder forberedelse til fjernvarme så har Norge et langt stykke igjen før vi kan sammenligne oss med Sverige. Fjernvarme utgjør i Norge 3 % av Norges varmebehov, i Sverige utgjør fjernvarme 63 % av varmebehovet.

Hva kan man gjøre på kommunalt nivå?

Kommunen har en rekke muligheter både til selv å sette i verk tiltak og til å motivere andre i kommunen som næringslivet, organisasjonene og lokalbefolkningen.
Gjennom plan- og bygningsloven er kommunene tildelt et helhetlig og langsiktig planansvar. Det gir også en stor mulighet for å kunne redusere utslippene av klimagasser.

En viktig del av miljøinnsatsen bør ligge i at hver og en av oss blir mer bevisste våre valg som brukere og forbrukere. Kommunen kan stimulere oss til mer miljøvennlige valg, legge viktige premisser og innrette egen virksomhet på en klima- og miljøvennlig måte. Signaleffektene overfor egne innbyggere og omverdenen er viktig i seg selv.

Det er viktig at barn, ungdom, og voksne tar i bruk naturen og forstår nytten av å ta vare på den. Et aktivt friluftsliv gir fin mosjon, som er helt nødvendig i vår stillesittende hverdag.

Kommunen bør bidra til å sikre en forsvarlig bruk av naturressursene slik at naturen blir en varig kilde for menneskelig helse og trivsel. Gjennom arealplanlegging og saksbehandling bør kommunen ta hensyn til viktige naturinteresser.
Kommunen har anledning til å regulere områder til naturvernformål etter plan- og bygningsloven. Landbruksmyndighetene bør sikre jordvern og ta hensyn til viktige naturforekomster i sitt arbeid med planer for nydyrking, bygging av skogsveier og for skogsdrift.

Valgfrihet for den enkelte innbygger bør ligge til grunn for bosetningen i kommunen. Dette medfører mer frihet for den enkelte, men også mer ansvar. For Venstre er det av stor viktighet at kommunen tar vare på og legger til rette for mangfoldet vi har i bosetningsmønstret i kommunen.

Kommunen har lagt til rette i samarbeide med flere, en bosetning i tilknytning til sentrumsnære arealer. Dette har blitt godt mottatt, spesielt av de eldre innbyggerne i kommunen. Slik bebyggelse legger beslag på mindre ressurser til bygningsmasse.
Dette øker også mulighetene for kostnadseffektive energiløsninger basert på fornybar energi, gjerne i fjern — eller nærvarmeanlegg, og lavere energiforbruk. Tilgjengelighet til infrastruktur er også en avgjørende faktor for at den enkelte har valgt denne løsningen.
Kommunen bør være seg bevist på hvilke utfordringer dette medfører i et generasjons perspektiv og legge til rette for dette i samfunnsplanleggingen.

Gran Venstre ønsker en kollektivtransport løsning som utgjør et reelt og mer lønnsomt supplement til privatbilismen. Det bør ikke være konflikt mellom å tilrettelegge for gode vei løsninger og miljø. Forbedringen av kollektivtilbudet i Gran Kommune bør skje gjennom å legge til rette for gode tog / buss og vei løsninger. Ve Sørge for at offentlig kommunikasjon er tilstrekkelig, videreutvikles og at rutetilbudene korrespondere
Venstre mener kommunen bør være en pådriver ovenfor fylke og stat for å få løftet opp en bedre tilrettelegging — og videreutvikling av Gjøvikbanen. Dette vil gi et løft ovenfor miljøet, innbyggere og næringsliv.

Kommunen er videre storforbruker av mange varer og tjenester. Gran bør bli en "grønn innkjøper" – Kjøpe varer og tjenester som medfører minst mulig miljøulemper i produksjon, bruk og tilintetgjøring. Vi må stille krav til produsenter og leverandører.

Gran Venstre ønsker at utgangspunktet i en slik plan skal inneholde følgende:

· Videreutvikle det gode kompetansemiljøet i kommunen.
· Miljøhensyn skal være det bærende element i all planlegging og videreutvikling av infrastruktur
· Kartlegging av alle kilder for klimaskadelige utslipp i kommunen.
· Gjennomgang og forsterking av ENØK-tiltakene i kommunen.
· Opplegg for å erstatte oljefyring i kommunale og private bygg med biobrensel, varmepumper, fjernvarme eller solenergi.
· Mer miljøvennlig drift av den kommunale bilparken og prioritere CO2-frie biler ved nye innkjøp, leasing og ved tildeling av nye drosjeløyver.
· Snarlig etablering av utsalgssted for biodrivstoff /ladestasjoner i kommunen.
· Gjennomgå kommunens innkjøpsordninger med sikte på mer kjøp av miljøvennlige produkter og tjenester.
· Gjennom regulering og arealplanlegging få til en fortetting av bo- og arbeidssted med nærhet til skole og barnehage. Her bør også tilgjengeligheten for offentlig transport vektlegges, ikke minst i forhold til utbygging av RV4 og jernbanen.
· Nye boligfelt og kommunale bygg skal planlegges for fjernvarme.
· Kommunene bør ved utbygging / tilrettelegning av boligfelt, offentlige bygg, næringsvirksomhet og især hytteområder, kartlegge konsekvensene for naturområder og det biologiske mangfoldet.
· Randsfjorden, vann og elver sikres mot forurensning.
· Utarbeide en årlig miljøpris i regi av kommunen
· Overføre større deler av godstrafikken til jernbane
· Videreutvikle eksisterende gang- og sykkelvegnett
· Lage lokale undervisnings og informasjonsopplegg for å få alle i kommunen til å TENKE GLOBALT OG HANDLE LOKALT