Overkjøring av lokaldemokratiet

Regjeringen har foreslått endringer i barnehageloven som sier at alle skal ha lovfestet rett til en barnehageplass fra 2009. Hvis ikke foreldrene får det de har krav på, er det kommunen de skal saksøke. Dette er nok et eksempel på at regjeringen gir dyre løfter og skyver ansvaret for å oppfylle det over på lokalpolitikere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Barn, kreativ, skole

Målet for Venstre er også at alle som ønsker en barnehageplass skal få det. Men vi mener det er mangel på forskolelærere, samt mange og gode nok bygninger som er den største utfordringen som må løses før man kan gi plass til flere. Det viktigste er at barnehagen har nok ressurser og at de kan gi et godt pedagogisk tilbud i egnede lokaler. Barnehagen må ikke bli et oppbevaringssted for å få plass til flest mulig. I barnehagepolitikken som i skolepolitikken, så er det viktig for Venstre å prioritere innholdet først.

Jeg er så lei av at regjeringen gir løfter som det er lokalpolitikernes plikt å oppfylle, og til og med kunne bli saksøkt for. Hvor har det blitt av SVs ønske om et levende lokaldemokrati hvor beslutninger treffes nærmest mulig de personene avgjørelsene berører? Denne saken er nok et eksempel på at SV har en helt annen retorikk enn den politikk de gjennomfører i praksis. For maken til overkjøring av lokaldemokratiet skal man lete lenger etter.

Tonje Løwer Gurholt
Leder Telemark Venstre

Debatt mellom leder i Telemark SV, Steinar Milan og leder i Telemark Venstre, Tonje Løwer Gurholt på NRK Telemark her: http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/362507
(Spol i sendingen frem til 12.12)