– Jeg er positiv til at vi skal innføre en tilsvarende ordning også i Akershus. Jeg oppfordrer regjeringen til å vedta en lovendring som gjør at en slik ordning kan gjennomføres i hele landet. Men en prøveordning i Oslo og Akershus kan være et viktig skritt på veien, uttaler Solli.
Store miljøkonsekvenser
Alle husstander får i dag uadressert reklame, med mindre man har reservert seg. – Jeg mener at det heller burde være motsatt, at man må si “ja takk”, heller enn nei takk, sier Inge Solli. Han vil nå ta saken opp i fylket, og jobbe for at det skal innføres en slik ordning i Akershus. – Jeg kommer i første omgang til å ta kontakt med de andre partiene i Akershus fylkesting, og i neste omgang fremme dette som et forslag i fylkestinget. Jeg vil også oppfordre kommunestyregruppene til Venstre i Akershus om å ta opp saken i den enkelte kommune. Miljøgevinsten av dette vil være stor. Tenk på alle tonnene med papir vi sparer. Og det vil fortsatt være mulig å motta uadressert reklame for dem som merker postkassen sin, sier Inge Solli.
Ifølge Grønn hverdag blir det hvert år puttet 35 kilo reklame i postkassene til hver husstand. I Akershus er det ca. 153 000 husholdninger som ikke har reservert seg mot uadressert reklame. Det betyr at husholdningene i Akershus anslagsvis mottar ca. 5350 tonn uadressert reklame årlig.
Loven er et hinder
Dagens markedsføringslov er et hinder for en slik ordning. Kommunestyret i Aurskog-Høland har allerede vedtatt et forbud mot postreklame, etter kraftige protester fra Posten, som mener at kommunen bryter markedsføringsloven. – Jeg støtter Aurskog-Høland i kampen for et renere miljø og mindre sløsing, sier Solli. Han vil nå be departementet om å foreslå en endring i marksedsføringsloven som medfører en speilvending av dagens reservasjonsordning mot uadressert reklame. Forslag til ny markedsføringslov forventes fremlagt for Stortinget i vår.
Kontaktinformasjon:
Inge Hallgeir Solli
Gruppeleder / Varaordfører i Akershus
Heggevn 5b
1481 Hagan
Mobil: 934 79 522
Epost: [email protected]