Venstre har ikke medlem i samferdelskomiteen i Troms, men forberedte sak og forslag sammen med sentrumspartiene og FrP. Det viktigste for denne koalisjonen var å presisere målene. For stamvegene er E8 til Tromsø (Ramfjord) første pri og rassikring Kåfjord andrepri innenfor 20%-ramma. Partiene prioriterte også stamvegprosjekter utenfor denne ramma og ba om at innfartsvegene til Harstad og Finnsnes ble omklassifisert til stamveger. Forslaget ble vedtatt.
Sollied påpekte i sitt innlegg at den nordlige landsdel har fått trange rammer. – Store avstander bør jo være et vel så viktig parameter som folketall når vi snakker om nettopp samferdsel, sa han. Venstre påpekte at Troms andel til øvrige riksveier er spesielt liten. -Med tanke på at dette er et rasfylke, er det underlig at vi skal ha 6 fylker foran oss, sa Sollied og foreslo at Troms sin andel økes hvis ramma økes.
Venstre forsvarte bompengefinansiering for å framskynde vegutbedring og -bygging til byene. Da RV stemte i mot at «kapitalen» skulle styre de offentlige pengene, minte Venstre om at kapitalistene da var bilførerne, og Venstre finner det ikke urimelig at brukerne skal bidra mest.
Sentrumskoalisjonen ba om å få framlagt en sak der samferdselsbehovene for reiseliv, fiske og havbruk i landsdelen ble presentert. Den fikk gehør.
Det var god samordning av alle forslagene før avstemning. Venstre brukte likevel saka som eksempel på at det parlamentariske system i Troms roper etter flere komitebehandlinger på større saker. Uttalelsen fra Troms kunne med fordel ha vært redigert ned.