Referat fra styremøte 31.03.2008

Politikk må være lett tilgjengelig og åpent for innsyn i hva som skjer. Hedmark Venstre vil legge ut alle referater fra sine styremøter på vår hjemmeside.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Referat fra styre- og delegatmøte i Hedmark Venstre
Mandag 31.03.2008, kl 18.00

Tilstede: Erik Ringnes, Kine Kyllingstad, Stein Hoset, Sjur Skjevesland, Hege Nilsen, Mete Willas. Inger Noer var med i halve møtet via telefon.
Forfall: Benthe, Asbjørn, Line, Stein

Sak 1/o8 Delegat-landsmøtesaker:
Valgte delegater til Landsmøtet: Sjur Skjevesland, Sayanab Mohamud, Hege Nilsen, Sten Hoset, Inger Noer og en representant fra Unge Venstre.
Observatører: Morten Rusten, Silje Hafslund, Andreas Skjæret. Kine Kyllingstad ble på landsmøtet i fjor valgt inn i redaksjonsnemnda og får derfor observatørstatus.
Vararepresentanter: Stein Frøysang, Ida Eggen, Sjur Alhaug

Noen i Unge Venstre i Hedmark har reist tvil om valget av Unge Venstre sin delegat til landsmøtet på årsmøtet i Løten. Sjur Skjevesland har håndtert saken i styret og har i sitt svar til Unge Venstre henvist til årsmøtets vedtak om at Ida Ringnes faktisk ble valgt. Referentene på årsmøtet i Løten er bedt om å redegjøre for hvorfor Idas navn ikke ble lagt ut på websida i det foreløpige referatet. Hvis Ida Ringnes ikke ønsker å reise, vil denne plassen gå til Stein Frøysang på varamannslista slik som årsmøtet bestemte.

Kine Kyllingstad ble valgt inn i årets redaksjonsnemnd på landsmøtet i Bergen i 2007 og møter på landsmøtet 2008 som observatør sammen med resten av Hedmarks delegasjon.

Alle delegatene står fritt til å ta ordet i generaldebatten på landsmøtet, men husk et det sannsynligvis kun er 3 min. taletid. Hedmark Venstre har sendt inn forslag på ulike uttalelser som går på samferdsel, skole og rovdyr.

Det ble enighet om å støtte Olav Elvstuens kandidatur som ny 2. nestleder.
Hedmark Venstre vil også støtte et forslag fra Unge Venstre om vedtektsendring: "Leder av Internasjonalt utvalg skal være representert i landsstyret".

Sak 2/08 Konstituering(ansvarsfordeling) av styret:
Erik Ringnes (leder)
Sjur Skjevesland (nestleder)
Hege Nilsen (VO-ansvarlig, web. ansvar etter Asbjørn)
Benthe Løvenskiold Kveseth,( kasserer)
Mete Willas (sekretær)
Kine Kyllingstad (styremedlem)
Maren Berger UV (leder Hedmark Unge Venstre)
Asbjørn Hovstø (1. vara, som innkalles)

Sak 3/08 Politiske saker- profilering mot stortingsvalget/politiske uttalelser:
Venstre krever økt jernbaneutbygging og prosjektfinansiering
Norge har i dag et av Europas dårligste jernbanenett, både når det gjelder banelegeme og togsett. Det trengs et krafttak for jernbanen og dagens ordning med bevilgninger over statsbudsjettet, går for tregt. Derfor må slike investeringer prosjektfinansieres, slik som det i sin tid ble gjort for å få bygd oljeplattformer. Dette kan gjøres ved statlig låneopptak eller ved å bruke penger fra Statens Pensjonsfond. I dagens "Nasjonal Transportplan" (NTP), er dobbeltspor mellom Eidsvoll og Lillehammer berammet til år 2030. Det er helt uakseptabelt og prosjektet må framskyndes! Venstre krever at staten sørger for at landet har en jernbane som gjør det mulig for landets innbyggere å reise kollektivt og miljøvennlig der hvor det er mulig.

Forslagsstiller:
Hedmark Venstre

Venstre vil avskaffe allmennlæreren
Venstre mener at lærernes kompetanse er helt avgjørende for å få en bedre skole.
Dagens allmennlærere kan undervise i alle fag og på alle klassetrinn fra 1. til 10. klasse.
Det betyr at mange lærere i dag underviser i fag som de sjøl ikke har utdanning i. Venstres landsmøte krever at kun faglærere får undervisningskompetanse fra og med 5.klasse.

Forslagsstiller:
Hedmark Venstre

Sak 4/08 Organisatoriske saker:
Godtgjøring til folkevalgte. Denne saken utsettes da både Benthe og Asbjørn hadde forfall.

Sak 5/08 Fylkessekretær:
Styret fikk fullmakt av årsmøtet til å ansette en fylkessekrtær i 20-25% stilling. Tilsetting tas opp som egen sak ved neste styremøte.

Sak 6/08 Orientering fra fylkesgruppa:
"Katta saken": Opposisjonen leverte 9 spørsmål til Fylkesrådet. Svarene er kommet og vil bli behandlet av gruppelederne for opposisjonen i fylkestinget. Resultatet blir sannsynligvis at man enten ber om granskning, eller at saken blir tatt hånd om i kontrollutvalget.
Hedmark Venstre fikk tilslutning for et eget punkt i saken om Blæstad, jfr vårt program:
"Fylkestinget ber om at fylkesrådet utreder muligheten for at Innlandets kompetanse og næringssenter for landbruk på Blæstad, også må utvikle seg til et nasjonalt senter for mekaniseringsøkonomi og utprøving av maskiner. Hedmark vil være med å utvikle et nasjonalt kompetansesenter på dette området og befeste sin stilling som et av landets sterkeste landbruksfaglige miljøer."

Sak 7/08 Hedmark Venstres miljøpris:
Det er kommet mange forslag: Eiliv Sandberg (Grønn varme), Natur og Ungdom, Trygve Sund (Alm gård), Oddvar Olsen (naturbasert reiseliv).
Det ble vedtatt å opprette av en fast komité på neste fylkesårsmøte, som sørger for å fremme en kandidat til miljøprisen i 2009.

Sak 8/08 Eventuelt:
Engerdal Venstre ble opprettet i mars 2008. Leder er Erling Hyllvang og de har 15 medlemmer. Gratulerer til Engerdal Venstre som nyopprettet lag!
Åsnes hadde et interimstyre som konstituerte seg 1. April.
I Sør Odal og Tolga er det interesse for å komme i gang. Fylkesstyret mener det må være en målsetting å ha stiftet lag i disse kommunene i løpet av 2008.
Sjur tar kontakt med Sør Odal
Stein tar kontakt med Tolga.

Hamar 1. April 2008

MeteWillas (ref)