Politimester Fjærli tilhenger av nærpolitimodellen

Hanne Nora Nilssen mottok i dag svar fra politimester Håvard Fjærli på brevet som hun sendte til politimesteren angående politiberedskap og responstid. Her kommer det blant annet fram at politimesteren er en varm tilhenger av nærpolitimodellen, og at vi skal ha et politi med lokal forankring og tilhørighet. Dette er godt nytt for oss i Alstahaug Venstre. Imidlertid er det ikke så godt nytt at det for tiden ikke arbeides med at Alstahaug og Leirfjord lensmannskontor skal bli døgnbemannet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Beredskap

Politimesteren sier også i sitt brev at Helgeland politidistrikt har som målsetting å tilby publikum en god og forsvarlig politiberedskap. Med utgangspunkt i analyser av kriminalitetsbildet og politiets operasjonslogg, er beredskapen blitt tilpasset slik at politiet har best mulig beredskap der noe skjer, når det skjer. Når det erfaringsmessig skjer lite eller ingen ting, er beredskapsnivået forsøkt redusert i følge politimesteren.

Videre sier politimesteren at dersom liv, legeme og helse er truet, vil politiet på Helgeland gjøre alt i sin makt for å yte bistand. I slike tilfeller vil man også benytte seg av alle tilgjengelige mannskaper selv om de i utgangspunktet ikke skulle være på vakt.

Når det gjelder spørsmålet om hvorfor ikke lokalt politi i Sandnessjøen ble sendt ut for å bistå en kvinne som hadde behov for bistand, sier politimesteren at det i dette tilfellet ikke var lokale tjenestemenn tilgjengelig.

Ulikt tjenestetilbud?

Politimester Fjærli sier videre at Helgeland politidistrikt i utgangspunk tilbyr publikum i politidistriktet den samme tjenesten, men at dette tilbudet til en viss grad vil kunne variere avhengig av hvor man måtte bo. Det er de stedene med mest kriminalitet som vil ha størst tetthet av politi og kortest responstid. Politimesteren begrunner variasjonen i polititjenestetilbudet med det lokale kriminalitetsbildet.

Hanne Nora Nilssen sier i en kommentar at hun er fornøyd over at politimester Fjærli er en varm tilhenger av nærpolitimodellen. Videre sier Nilssen at hun har forståelse for de utfordringene politiet på Helgeland har på grunn av de geografiske variasjonene, men uttrykker samtidig misnøye over at det ikke arbeides for et døgnbemannet lensmannskontor i Alstahaug og Leirfjord, nettopp på grunn av de store avstandene i Helgeland politidistrikt. Nilssen mener også det bør vurderes å innføre den “gamle” ordningen med reservetjeneste i de delene av døgnet hvor kontoret nå står ubemannet.

“Politimester Fjærli sier at dersom liv, legeme og helse er truet, vil politiet gjøre alt i sin makt for å kunne yte bistand. Jeg tolker brevet slik at operasjonssentralen i Mosjøen prøvde å kontakte lokalt politi i det konkrete tilfellet hvor en kvinne i januar hadde akutt behov for bistand, men at operasonssentralen ikke klarte å få tak i lokale polititjenestemenn. Dette viser at det ikke bestandig er så lett å kommandere ut lokalt politi i slike akutte situasjoner, og det er skremmende” sier Nilssen.

Nilssen sier videre:
“Politiet sliter med å utføre de pålagte oppgavevne på grunn av manglende rekruttering og ressurser. Det er derfor viktig at vi politikere engasjerer oss innenfor dette området for å bedre situasjonen. Vi i Alstahaug Venstre vil fortsatt arbeide for at vi som bor ute i distriktene skal ha et politi med lokal forankring og tilhørighet. Vi vil også arbeide videre for at det skal stilles krav til responstid ved utrykning i forbindelse med akutte nødsituasjoner”

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**