Planutvalget: Sykkel i sentrum

Planutvalget skal i sitt møte tirsdag 29. april drøfte “Strategisk handlingsplan for sentrum – Rapport Sykkel i sentrum.” Denne rapporten viser mulige løsninger for bedre forhold for sykkelbruk i sentrum. Rapporten er spennende og med mange konkrete forslag til tiltak for å fremme sykkelbruk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Sykkelpremie

Rapporten bygger i hovedsak på vedtatte overordnede planer som ble vedtatt i forrige bystyreperiode. Konkrete forslag til sykkelgater er derimot nytt, og krever politisk behandling. I rapporten tas det til orde for to hovedtyper sykkelgater.

I sentrale strøk av sentrum som Haraldsgata sør og nord for gågata, Skjoldaveien og Haugeveien blir det anbefalt at det anlegges oppmerkede sykkelbaner på begge sider av vegen. Dette vil blant annet innebære at fortausparkering i disse gatene ikke lenger vil være tillatt. I mindre trafikkerte gater i sentrum som Øvregata, Tambarskjelves gate, Havnaberggata og Nygata legger planen opp til at det skal være sykkeltraseer uten oppmerking i gatelegemet.

Planen inneholder også anbefalinger til materialvalg i utformingen av sykkelgatene. Blant annet pekes det på at de oppmerkede sykkelbanene bør ha brostein med jevn overflate. Fortauskanter bør være av granitt og med nedsenkede elementer ved fotgjengeroverganger.

Gågatedelen av Haraldsgata skal også kunne brukes som sykkelgate, men dette må skje på de gåendes premisser. Det legges også opp til sykkelparkering i ulike deler av sentrum. Blant annet legges det opp til sykkelparkering i endene av gågata, ved Flotmyr, ved Edda og på indre kai.

Planene er svært ambisiøse, og har en kostnadsramme totalt på over 76 millioner kroner om alle foreslåtte tiltak skal settes ut i live. Det er ikke avsatt midler i en slik størrelsesorden i denne økonomiplanperioden. En iverksettelse av planene må derfor skje gradvis og over lang tid. Det vil åpenbart også være en prioritering av dette i forhold til andre investeringsbehov.

Venstre er positive til at det satses på å bedre forholdene for sykkelbruk i sentrum. I en tid med økende klimabevissthet er det viktig og riktig at det utvikles alternativer til kjøring med privatbil. På kortere distanser er sykkelen et svært godt framkomstmiddel. Det er viktig at byen får gode sykkelløsninger i sentrum. Samtidig vil det være avgjørende at det også mellom sentrum og bydelene finnes sykkelstier og traseer som er hensiktsmessige.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**