Disse tallene må blant annet sees i sammenheng med bortfall av eksisterende parkeringsplasser bl.a. på grunn av innføring av sykkelgater og annen bruk av eksisterende parkeringsplasser. Dette utgjør omlag halvparten av det framtidige behovet for parkeringsplasser. Utviklingen de siste 20 årene av perioden er imidlertid usikker.
Framtidige parkeringsplasser foreslås etablert i underjordisk anlegg fra Flotmyr og mot sentrum. Den totale kostnaden for rundt 900 parkeringsplasser ligger mellom 240 millioner og 260 millioner kroner. Dette foreslås blant annet finansiert gjennom frikjøpsordning for parkeringsplasser.
Rapporten slår fast at det i dag er en rekke mindre parkeringsplasser rundt om i byen. Dette er uhensiktsmessig og fører til mye unødvendig kjøring for å finne ledige plasser. Et større sentralt anlegg vil redusere denne kjøringen.
For Venstre er det viktig at vi i parkeringsstrategien ikke undergraver andre viktige satsingsområder som utvikling av kollektivtrafikken, utbygging av sykkelveger og arbeidet for å redusere bilbruk i sentrale områder av byen. Parkeringsstrategien må sees i sammenheng med klimaplanarbeidet som skal starte nå. Vi må også unngå å komme i en situasjon der driften av parkeringsanleggene belaster fellesskapet.