Forslag om postreklame vedtatt

Bystyret i Oslo vedtok onsdag kveld Venstres forslag om å innføre «Reklame, ja takk» i Oslo. Ordningen innebærer at man slipper å motta postreklame med mindre man selv aktivt har bedt om det.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**


Forslaget fra Oslo Venstre, som nå er vedtatt i bystyret, er å speilvende dagens ordning for reservasjon mot uadressert postreklame.

I dag må den enkelte husstand reservere seg mot direkte postreklame — "Reklame, nei takk". Venstre vil i stedet innføre en ordning der de som ønsker det aktivt må gi beskjed om at man ønsker reklamen i postkassen — "Reklame, ja takk". Alle andre skal få slippe.

Guro Fjellanger

Foto: Sveinung Bråthen

— Dette er et viktig miljøtiltak, ved at man reduserer papirforbruk og klimagassutslipp knyttet til distribusjon av uønsket reklame, sier Guro Fjellanger. Hun har fremmet forslaget på vegne av Venstre.

— Samtidig er det viktig å gjøre det lettere for folk å unngå bryet med å motta uønsket reklame i sine postkasser, sier Fjellanger.

— Mange opplever det tidligere har vært tungvint å reservere seg. Det er stort misforhold mellom andelen av husstandene som ikke har reservert seg og andelen som i spørreundersøkelser oppgir at de ønsker seg reklame.

Hun påpeker at den nye ordningen er en fordel for alle parter, ved at annonsørene slipper å sende ut uønsket reklame som uansett går rett i søppeldunken.

Vedtaket (forslaget ble fremmet av Guro Fjellanger, Venstre):
1. Oslo bystyre vil anmode departementet om at de i sitt forslag til ny markedsføringslov som forventes fremlagt for Stortinget i vår, foreslår en lovendring som medfører en speilvending av dagens reservasjonsordning mot uadressert reklame.

2. Dersom ny markedsføringslov ikke endres, bes byrådet ta initiativ overfor regjeringen med sikte på en forsøksordning i Oslo kommune som innebærer at det etableres en speilvending av dagens reservasjonsordning mot uadressert reklame.

Faktaopplysninger:

I følge tall fra Posten har bare hver fjerde husstand reservert seg mot direkte postreklame.

To spørreundersøkelser fra henholdsvis 2006 (TNS Gallup) og 2007 (Norsk Respons) viser at det kun er 29% av befolkningen som ønsker å motta denne typen reklame. Tallet var det samme i begge undersøkelsene.

Norske husholdninger mottar mellom 40-50 kilo uadressert reklame i sine postkasser hvert år.

41.000 tonn papir ble samlet inn fra Oslos husholdninger i fjor.

Bystyret i Bergen har vedtatt et lignende forslag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**