Stilte spørsmål om rusbehandling

Venstres Øystein Mørkved stilte spørsmål om fokus på tilbudet for rusbehandling i Nord-Trøndelag under fylkestingets samling. Siden siste fylkesting har det i media vært fokus på tilbudet for rusbehandling i Nord-Trøndelag. Tidligere rusmisbrukere har uttalt at man savner en bedre oppfølging fra det offentlige før man blir rusfri, og “at man enten må drikke seg helt i senk eller begå forbrytelser for å få et avrusningstilbud på dagen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Oystein Morkved

Foto: Vidar Grundetjern

" I "Politisk plattform for samarbeid i fylkestinget i Nord-Trøndelag i perioden 2007 — 2011 mellom Arbeiderpartiet, Høyre Venstre og Kristelig Folkeparti" står det at partiene vil arbeide for et større antall behandlingsplasser og bedre rehabiliteringstilbud innen rusbehandling i fylket.

-Det finns ingen rusbehandlingsinstitsusjoner innen den tverrfaglige spesialisthelsetjenesten for kort og langtid i Nord-Trøndelag. Rusforetak Midt-Norge har i dag egne behandlingsinstitusjoner i Møre- og Romsdal og Sør-Trøndelag. I tillegg har rusforetaket fremforhandlet avtaler med private institusjoner som Nidarosklinikken, Kvamsgrinds-kollektivet og Tyrili som i tillegg ligger utenfor fylket, sier Mørkved. Nord-Trøndelag har ikke et tverrfaglig spesialisert døgnbehandlingstilbud (kort og lang tid) for rusmiddelmisbrukere, verken privat eller offentlig.

Det er ventetid for å komme inn til lang eller kortidsbehandling for rusmiddelmisbrukere innenfor helseregionen. Nøkkeltall viser at det for behandling i systemet for Rusbehandling Midt-Norge for tredje tertial 2007 var 663 nyhenviste personer, med 411 ordinært avviklede saker. Ventetid for behandling er 86 dager. Forventet ventetid ved private institusjoner med avtale med Rusbehandling Midt-Norge er minst 37 uker.

Lege

Foto: Microsoft

Som et paradoks kan også nevnes at Rusforetak Midt-Norge må kjøpe gjestepasienter i innlagt døgnbehandling utenfor foretakets eget område. Hittil i 2008 er det kjøpt mer enn 20 slike gjesteplasser hver måned. Dette innebærer blant annet behandling langt fra familie og hjemkommune, langt fra egen fastlege og NAV-kontor, vanskeligere å gjennomføre ansvarsgruppemøter m.m.

Mange mennesker klarer ikke å takle hverdagen uten å ruse seg. Venstres utgangspunkt er at vi skal bekjempe rusmisbruket ikke rusmisbrukerne. Grunnleggende i ethvert forhold der mennesker skal søke og få hjelp, er at den hjelpsøkende skal beholde sin verdighet.

Mitt spørsmål til fylkesråden er:
Under henvisning til "Politisk plattform for samarbeid i fylkestinget i Nord-Trøndelag 2007 — 2011 mellom Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti" vil jeg etterspørre hvor langt man er kommet i arbeidet for et større antall behandlingsplasser og et bedre rehabiliteringstilbud innen rusbehandling i Nord-Trøndelag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**