En bedre jernbane!

– Dagens jernbane er utdatert og preget av stort etterslep. Venstre vil møte dette med en offensiv modernisering og utbygging av jernbanen i Norge. Et nasjonalt løft for jernbanen er god klima- og miljøpolitikk i praksis, sier Harald Hove, gruppeleder for fylkestingsgruppen til Hordaland Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Tog

Venstre utfordrer regjeringen til en kraftsatsing på en mer moderne jernbane. Jernbanen er en viktig del av kollektivtrafikken og viktig for konkurransedyktige bedrifter i store deler av Norge, og spesielt på Vestlandet. Bergensbanen må være et av de viktigste satsingområdene innenfor samferdselssektoren de neste årene.

– Jernbanen er viktig som kollektivt transportmiddel i folkerike områder og som effektiv transportør av gods på lange strekninger. Venstre vil derfor starte med dobbeltsporet jernbane i de folkerike byområdene, økt kapasitet med flere og lengre krysningsspor på lange strekninger, og sammenkobling av traseer i det eksisterende jernbanenettet, fortsetter Hove.

Harald Hove 1

Han understreker at dobbeltspor mellom Bergen og Arna må prioriteres i nær fremtid. Dette betyr kort og godt at man må satse på en Ulriken-tunnel for bane. – I tillegg må vi utvikle strekningen Voss-Bergen, understreker Hove. – Kortere reisetid på strekningen Voss-Bergen vil knytte kommunene langs Bergensbanen nærmere Bergen for å i større grad bli en del av samme bo- og arbeidsregion. Dette kan gi rom for økt næringsutvikling og befolkningsøkning i distriktskommuner som Voss og Vaksdal, mener han.

I tillegg understreker fylkestingsgruppen at Jernbaneverket må moderniseres. – Investeringer, drift og vedlikehold på jernbanen bør konkurranseutsettes i større grad enn i dag, slik man har gjort med stor suksess innenfor Statens vegvesen. Dette fordi Venstre vil ha mer jernbane for pengene, avslutter Hove.

For ytterligere kommentarer, ring Harald Hove
9964 2370

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**