Det gis mindre spesialundervisning i skolen i Bærum enn i sammenlignbare kommuner, og mindre enn det som kommunens pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) anbefaler. Barneskolen kommer dårligst ut, mens det i ungdomsskolen er mindre avvik fra det anbefalte. Det var særlig de små skolene som var misfornøyd med tilbudet de kunne gi. Nå er det ikke noe mål i seg selv å ha mest mulig spesialundervisning, men det beste hadde vært om vi ga det antall timer som PPT-tjenesten anbefaler.
Venstre var med på å endre modellen for tildeling av spesialtimer da vi hadde den til behandling i februarmøtet i Sektorutvalg for Barn og Unge. 100 timer overføres til barneskolen fra ungdomsskolen for å rette på skjevheten i dekning av anbefalte spesialtimer, og små skoler får ekstra timer til rådighet. Modellen får også flere nivåer for tildeling av timer slik at den er mer presis i forhold til forventet behov.
I tillegg fremmet Arbeiderpartiet sammen med Rødt og SV forslag om en tiltaksplan for å øke antall spesialtimer til det nivået som PPT-tjenesten anbefaler. Derimot foreslo de ikke å bevilge penger til å betale for de ekstra timene. Det eneste en ville oppnådd ved å vedta forslaget er litt ekstra administrasjonsutgifter til å utrede planen, ingen elever ville få noen ekstra spesialtimer. Da vil det være ålreit om de lar være å fremstille det som at andre partier har gått mot et forslag fra dem om å gi et bedre tilbud.
En viktig del av det å engasjere seg i politikk er å få fokus på hva som burde vært bedre og hvem manglene går ut over. Det bør vi gjøre selv om vi ikke alltid kan følge det opp med penger! Kanskje kan en få til noe i neste budsjett, hvis en får nok oppmerksomhet rundt saken?
Audun Vindøy
Representant for Bærum Venstre i Sektorutvalg for Barn og Unge