Kulturløft for Groruddalen

Grorud Venstre vil ha et skikkelig kulturløft for Groruddalen. Et slikt kulturløft må innebære etableringen av ikke bare et stort kulturhus, men også flere mindre kulturhus og kulturarenaer i det store geografiske området som Groruddalen er. Med utvikling av nye sentra, for eksempel på Grorud og Økern, bør slike kulturarenaer tas inn i planleggingen, skriver Linn Beate Kaald Thoresen og Leif-Runar Forsth i Aftenposten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Leif-Runar Forsth

En satsning på formidling av ulike typer kultur og på skapende kunstnere og amatørutøvere er en nødvendig del av det å skape gode levevilkår og et solid, kreativt sivilt samfunn. En kulturhusetablering må derfor innebære noe mer enn å bygge et monument, som et "signalbygg" lett kan bli. Markeringen må innebære et løft for kulturen, for mangfoldet og kreativiteten i Groruddalen.
Det har i lengre tid vært utredet forskjellige alternativer for kulturhus i Groruddalen. Dette er et spørsmål som i høyeste grad angår fremtiden til borgerne i dalen. Det bør derfor gjennomføres involverende innbyggerprosesser der alle som ønsker får delta. Disse bør ta opp alle sider ved kulturhusene, både antall, størrelser, innhold, finansiering og beliggenhet. Vi i Grorud Venstre etterlyser større åpenhet i kulturhusprosessen enn slik det hittil har fungert, med et byråkratisk kontor, Plankontoret for Groruddalssatsingen, som styrende organ. Vi forstår ikke hvorfor folk og folkevalgte skal ha så lite å si i kulturpolitikken for Groruddalen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**