Barnas bystyre i Risør onsdag 16/4-2008

Varaordfører, administrasjon og politikere fra de fleste partiene deltok i panelet da elever fra ungdoms- og barneskolene i Risør gjennomførte Barnas bystyre i Risør Rådhus onsdag 16/4-2008. Etter en kort innledning fra enhetsleder Søs Nysted, ønsket varaordfører Jan Einar Henriksen de valgte skolerepresentantene velkommen til Risør rådhus og barnas bystyre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Varaordfører Jan Einar Henriksen åpnet barnas bystyre

Skolen som kultursenter
I sin åpningstale pekte varaordfører Jan Einar Henriksen på skolen som et kultursenter og arena for å skape god kontakt mellom skole og lokalmiljø. Et kultursenter er et sted hvor folk møtes og ny kultur bygges mellom personer med svært ulik bakgrunn og kultur. Ved å vektlegge kulturbegrepet i skolen og virksomhet bidrar skolen sammen med hjemmene til å utvikle elevenes sosiale kompetanse og derigjennom bedres og trygges lærings- og oppvekstmiljøet i Risør.

Til (dagens) barnas bystyremøte er det fremmet i overkant av 20 spørsmål, alle like viktige. Det sies ofte at det er spørsmålet som bringer oss videre — ikke svaret. Ved å stille spørsmålene har dere allerede sådd et lite frø hos mottakeren (administrasjon og oss som politikere) og selv om ønsket ikke innfris med en gang vil det bli tatt med i den videre prosess frem mot neste års budsjett og ikke minst i det videre planarbeid.

Som i det ordinære bystyre har dere begrensede midler til disposisjon og spørsmålet er hva skal vi bruke til beste for alle? Et enkelt spørsmål, men kanskje ikke så enkelt å løse dersom alle vil ha men ikke vil gi, eller la andre få sin del av kaka! Nå er jeg ikke det minste i tvil om at dere mestrer den delen av oppgaven på en langt enklere måte enn vi i bystyret avsluttet varaordfører Henriksen før han ønsket alle lykke til med barnas bystyre.

Steinar Gundersen representerte Risør Venstre på barnas bystyremøte

Mange vel funderte og reflekterte spørsmål
Deretter bar det løs med mange spørsmålfra de ulike skolene i Risør. Elevene hadde fordelt spørsmålene og dermed sørget for at alle deltok på ik måte i bystyret. Noe å tenke på for ordføreren? Båe administrasjonog politikere fikk mye å bryne seg på og alle svarene var nok ikke like oppløftende for elevene, som naturlig nok var opptatt av innemiljø, data og andre hverdagslige problem sett fra deres ståsted.

Til eleven som delok i barnas bystyre sier vi bare TAKK FOR INNSATSEN!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**