Støybelastningen fra E39 Eiganestunnelen overstiger regelverket

Vegvesenet har lagt fram støybregninger for E39 nord gjennom Tasta. Beregningene viser at støyen overstiger Miljøverndepartementets regelverk både for boliger, skole og barnehage. Det vil ikke være mulig å opprettholde Stokkavatnområdet som stilleområde. – Til tross for dette og selv om vegvesenet ikke har fulgt opp Bystyrets vedtak fra november i fjor, vil flertallet likevel bare ta saken til orientering, konstaterer Venstres Helge Solum Larsen etter møtet i kommunalstyret for byutvikling.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Tasta E39 Støy

Foto: !

For boligene i området beregner vegvesenet at det iverksettes kraftige fysiske tiltak som begrenser støyen innendørs, i tillegg til støyskjerming langs vegen.
For uteområder, lekearealer ved barnehage og skole er det uklart hvordan støyen skal begrenses, sier Solum Larsen. – Dette er alvorlig. Barn og unge må jo oppholde seg i disse områdene.

Stavanger bystyre vedtok ved sist rullering av kommuneplanen i 2006 at friområdet ved Stokkkavatnet skulle være et stilleområde. Nå vil dette bli tilsidesatt og det gjøres ikke rede for tiltak som kan oppnå kravene i Miljøverndepartementets retningslinjer.

Helge Solum Larsen

Foto: Frode Kleppe

Da bystyret behandlet saken i november 2007, ble det gjort et omfattende vedtak som skulle sikre støyberegninger og støyreduserende tiltak fra tunnelmunningen helt forbi Tasta skole til Eskelandsvegen. – Dette vedtaket er helt tilsidesatt av vegvesenet, sier Soum Larsen. – Flertallet i kommunalstyret for byutvikling sier seg misfornøyd med at bystyrevedtak blir tilsidesatt. Likevel tar de vegvesenets arbeid til orientering. Det begynner å bli klart at Eiganestunnelen skal gjennomføres uansett, og helt uten tanke for konsekvensene.

Se hele vegvesenets utredning og illustrasjoner her >>

Dette er Venstres forslag til vedtak i sak 95/08 STØYFAGLIG UTREDNING E39 EIGANES NORD
“Stavanger kommune konstaterer at fremlagte støyrapport for E39 Eiganes nord ikke tilfredstiller Miljøverndepartementets retningslinjer for behandling av støy i arealplanlegging, T-1442. Dette gjelder både for boliger og offentlig virksomhet som skole og barnehage. Rapporten viser også at støynivået for friområdet ved Stokkavatnet overstiger nivå for stilleområde til tross for bystyrets vedtak om dette i kommuneplanen, 27.03.06.
Det konstateres ellers at støyrapporten ikke besvarer bystyret vedtak av 12.11.07 i forhold til støyskjermende tiltak og område for utredning.”

Arbeiderpartiet, FrP, Høyre og KrF stemte mot forslaget. Saken skal behandles i bystyret 28. april.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**