Stiller spørsmål om distriktsfordelingen i landbruket

Stortinsrepresentant Andre N. Skjelstad stiller spørsmål om distriktsfordelingen i landbruket til landbruks- og matmininsteren.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

André N. Skjelstad

Foto: Rune Kongsro

I Bonde og Småbruker nr 3, 14. mars 08, er det en reportasje fra et landbrukspolitisk møte i Larvik. I dette møtet gir stortingsrepresentant Steinar Gullvåg, som representerer Ap i næringskomiteen, uttrykk for at han ønsker å se på distriktsfordelingen i landbruket. Jeg lurer på om statsråden er enig i dette forslaget, sier Skjelstad.

I samme artikkel i Bonde og Småbruker blir det pekt på at en melkebonde fra Finnmark får 32.000 kroner, mens på Østlandet er satsen for en melkebonde 15.000 kroner. I følge avisen tar Gullvåg til orde for å vektlegge landbruksproduksjonen i de mest produktive delene av landet, for å nå mål om sjølforsyning. Jeg vet ikke om vi skal være glade for at det ikke er mange kyr i Finnmark, men vi hadde kanskje oppnådd mer for bosetting og sysselsetting på andre måter, mener han.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**