Samlet og styrket Venstre

Venstres landsmøte på Sundvolden i helgen viste et samlet og sterkt parti. Venstre er nå definitivt gjenreist og alle nekrologene som har vært skrevet i årenes løp kan kastes på historiens skraphaug, skriver Lars Sponheim på Venstres blogg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Lars Sponheim taler til Venstres landsmøte 2008

Foto: Frode Fjeldstad

Landsmøtet hadde tunge temadebatter om skole og klima, og vi vedtok 9 politiske uttalelser på disse og andre områder. De markerer vår profil og vårt engasjement som et moderne, liberalt parti, med miljø, skole, småbedrifter og sosialt ansvar som de viktigste saksfeltene.

Det er denne politikken som er viktig for Venstre. Det er den vi vil bruke vår makt og innflytelse for å få gjennomført. Det er derfor vi ønsker et regjeringsskifte med politisk tyngde i det liberale sentrum — med Høyre og sentrumspartiene som deltakere. Det er her vi finner et anstendig borgerlig alternativ til sosialisme og sosialdemokrati.

Vi har full respekt for Fremskrittspartiet og dets velgere, og tror de mener det de sier om hva de vil med Norge. I noe kan vi være enige, men på de viktigste områdene for Venstre kan vi ikke forenes om en felles plattform. Vi gjør ikke som Høyre — som vil ha Frp i regjering, men som forutsetter at de ikke skal få gjennomslag for sin politikk.

Høyre må nå virkelighetsorientere seg. Det finnes ikke noe regjeringsalternativ som samler alle dagens opposisjonspartier. Det er arrogant å late som noe annet og tilta seg en brobyggerrolle basert på at andre ikke mener det de sier.

En ny regjering kan ikke være førende i klimapolitikken, følge en ansvarlig økonomisk kurs, ha en anstendig innvandringspolitikk og en ambisiøs kulturpolitikk — hvis den skal ha et stort og aggressivt Fremskrittsparti med. En slik regjering ville bli enda mer handlingslammet av intern strid enn dagens. En borgerlig sentrum-Høyre-regjering er det eneste realistiske alternativ til Ap-styre. Et sterkt Venstre er fortsatt nøkkelen.

Lars Sponheim taler til Venstres landsstyremøte i Oslo

Foto: Frode Fjeldstad