Lokalt ansvar og medbestemmelse i miljøpolitikken

I sitt innlegg i generell politisk debatt under Venstres landsmøte, la Sør-Trøndelag Venstres leder Jon Gunnes vekt på lokalt ansvar og lokal medbestemmelse i miljøpolitikken. – Rikspolitiske retningslinjer er ok, men vi må rett og slett få delegert myndighet for å få forståelse hos innbyggerne, sa Gunnes. Hele innlegget kan du lese her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Jon Gunnes

Venstre med Lars Sponheim og Gunnar Kvassheim i spissen omtaler klimaforliket som den viktigste hendelsen på Stortinget i vinter. Vi som driver politikk på kommune og fylkesnivå har store utfordringer med å følge opp dette forliket lokalt. Partiet forventer at vi skal følge opp! Men det vi opplever er at de andre partiene lokalt ikke har de samme føringene og det er skuffende. Budskapet om å følge opp klimaforliket på lokalt nivå må markedsføres og forplikte alle partiene mye sterkere. Leder av miljøkomiteen, Gunnar Kvassheim, har et ansvar i forhold til de andre medlemmene i komiteen. Skal vi få til bedre transportløsninger, arealdisponeringer og avfallshåndteringer lokalt, så må vi lokale folkevalgte levere. Lokale forlik er nødvendig med klimaforliket som ramme.

I tillegg til at vi lokalpolitikere må ta vår del av ansvaret for å få til en bedre klimapolitikk, så er det også viktig at vi får friheten til å fatte beslutninger tilpasset lokale forhold, og ikke bare sentrale føringer. Under valgkampen og etterpå er Lars Sponheim blitt spurt mange ganger om Venstres syn på rushtidsavgift. Kloklig har han svart at dette må avgjøres lokalt!

Ikke bare på dette området må vi lokalpolitikerne ha stor frihet til lokale løsninger. Vi har et primærstandpunkt, men må ta steg for steg og være med på forlik. Vi vil være en spiller på banen og ikke være henvist til tribunen. Vi har for eksempel en debatt om strandsonevernet og forbudet mot motorferdsel. Her må vi tørre å la lokaldemokratiet fungere. Rikspolitiske retningslinjer er ok, men vi må rett og slett få delegert myndighet for å få forståelse hos innbyggerne. Retningslinjer må ikke bli til bombastiske lover!!

Jon Gunnes
Leder, Sør-Trøndelag Venstre