Situasjonsbeskroivelse
Rapporten fast at
hele 19 % gjennomfører uten å få eksamen
Og at hele 15 % slutter på vg-skole
Rapporten gir også en rekke interessante opplysninger om hvilke faktorer som påvirker sannsynligheten for at elever gjennomfører videregående opplæring og består eksamen,-
jeg kan nevne:
Kjønn- det er flere gutter enn jenter som slutter eller stryker
Linjevalg det er mye større frafall og stryk på yrkesfag enn på linje for studiekompetanse/tidligere allmennfag
Geografi eller kanskje retter sagt kultur, jfr elevene fra mitt hjemfylke Hedmark gjør det aller dårligst i undersøkelsen
men skyldes sannsynligvis at flere i Hedmark velger yrkesfag enn de øvrige fylkene som er med i undersøkelsen
Karakterer fra grunnskolen,
– med 2,5 i karakter fra grunnskolen er den statistiske sjansen for at du fullfører vgo med bestått, mindre enn 50 %
TILTAK
Alle roper på tiltak, rådgiving, oppfølging etc slik rapporten tilsier
Dette er en naturlig reaksjon når 1 av 3 elever i vgs faktisk ikke fullfører med bestått
Og det er bra med tiltak,-
Og på enkelte skoler er det satt inn omfattende tiltak:
lærlinger hentes f eks hjemme hvis de ikke møter opp uten å ha meldt fra, ref oppslag i Aftenposten nylig fra min egen hjemkommune Stange
Hamar Arbeiderblad kommenterer saken på lederplass 7. april og krever sågar at fylkeskommunene ansetter flere å påpassere som sørger for at elevene og lærlingene kommer seg på skolen eller på jobb som lærlinger
Men da ringer det noen varselklokker i mine venstreører
Og vi er skolepartiet som bør tørre å stille en del grunnleggende spørsmål
For kan det være noe galt med hver 3. ungdom i dette landet som ikke fullfører vgo med bestått eksamen?
Det er det neppe!
ANALYSE
Denne rapporten er en god anledning til å stille en del grunnleggende spørsmål ved hele vår videregående opplæring slik som også forskerne gjorde under presentasjonen av rapporten nylig:.
Nemlig:
1.skal alle gå på videregående skole
Hvis ja:
2. hva skal innholdet på videregående skoler være?
Hvis nei:
har vi alternativer ?
er det et arbeidsmarked for dem?
eller må vi tilby dem noe helt annet og hva skal det være?
Kanskje ikke alle elever har forutsetninger for å skaffe seg kompetanse på dette nivået?
Kanskje det verken er ønskelig eller fornuftig?
Har vi skapt et utdanningssystem som verken tjener samfunnet eller den enkelte?
Kan det være et sundhetstegn at disse elevene som ofte er gutter og som ikke holder ut å gå 13 år på skolen, ikke er et problem, men et sterkt signal om at noe er helt galt?
kanskje de ser at deres drøm om å bli bilmekaniker, kokk eller rørlegger blir ødelagt av for mye teori?
Vi bør spørre oss; har vi skapt en skole som ødelegger mer enn den gagner de teorisvake elevene?
Venstre har en sosial ryggrad som gjør at vi bør tørre å reise denne vanskelige og viktige debatten
For dette kan ikke fortsette slik at skolen påfører hver 3. ungdom et nederlag ved å stryke eller slutte. Det er mye smerte bak disse tallene
La oss sørge for at Venstre reiser denne viktige debatten!