Fylkesleders innlegg på landsmøtet 2008 om det store frafallet i den videregående skolen

Nifustep presenterte nylig en undersøkelse som viser at 1 av 3 elever i videregående skole ikke fullfører med bestått eksamen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**


Situasjonsbeskroivelse

Rapporten fast at

hele 19 % gjennomfører uten å få eksamen

Og at hele 15 % slutter på vg-skole

Rapporten gir også en rekke interessante opplysninger om hvilke faktorer som påvirker sannsynligheten for at elever gjennomfører videregående opplæring og består eksamen,-

jeg kan nevne:

Kjønn- det er flere gutter enn jenter som slutter eller stryker

Linjevalg — det er mye større frafall og stryk på yrkesfag enn på linje for studiekompetanse/tidligere allmennfag

Geografi eller kanskje retter sagt kultur, jfr elevene fra mitt hjemfylke Hedmark gjør det aller dårligst i undersøkelsen

men skyldes sannsynligvis at flere i Hedmark velger yrkesfag enn de øvrige fylkene som er med i undersøkelsen

Karakterer fra grunnskolen,
– med 2,5 i karakter fra grunnskolen er den statistiske sjansen for at du fullfører vgo med bestått, mindre enn 50 %

TILTAK
Alle roper på tiltak, rådgiving, oppfølging etc slik rapporten tilsier

Dette er en naturlig reaksjon når 1 av 3 elever i vgs faktisk ikke fullfører med bestått

Og det er bra med tiltak,-

Og på enkelte skoler er det satt inn omfattende tiltak:
lærlinger hentes f eks hjemme hvis de ikke møter opp uten å ha meldt fra, ref oppslag i Aftenposten nylig fra min egen hjemkommune Stange —

Hamar Arbeiderblad kommenterer saken på lederplass 7. april og krever sågar at fylkeskommunene ansetter flere å påpassere som sørger for at elevene og lærlingene kommer seg på skolen eller på jobb som lærlinger

Men da ringer det noen varselklokker i mine venstreører

Og vi er skolepartiet som bør tørre å stille en del grunnleggende spørsmål

For kan det være noe galt med hver 3. ungdom i dette landet som ikke fullfører vgo med bestått eksamen?

Det er det neppe!

ANALYSE
Denne rapporten er en god anledning til å stille en del grunnleggende spørsmål ved hele vår videregående opplæring slik som også forskerne gjorde under presentasjonen av rapporten nylig:.

Nemlig:

1.skal alle gå på videregående skole

Hvis ja:
2. hva skal innholdet på videregående skoler være?

Hvis nei:
har vi alternativer ?

er det et arbeidsmarked for dem?

eller må vi tilby dem noe helt annet og hva skal det være?

Kanskje ikke alle elever har forutsetninger for å skaffe seg kompetanse på dette nivået?

Kanskje det verken er ønskelig eller fornuftig?

Har vi skapt et utdanningssystem som verken tjener samfunnet eller den enkelte?

Kan det være et sundhetstegn at disse elevene som ofte er gutter og som ikke holder ut å gå 13 år på skolen, ikke er et problem, men et sterkt signal om at noe er helt galt?

kanskje de ser at deres drøm om å bli bilmekaniker, kokk eller rørlegger blir ødelagt av for mye teori?

Vi bør spørre oss; har vi skapt en skole som ødelegger mer enn den gagner de teorisvake elevene?

Venstre har en sosial ryggrad som gjør at vi bør tørre å reise denne vanskelige og viktige debatten

For dette kan ikke fortsette slik —at skolen påfører hver 3. ungdom et nederlag ved å stryke eller slutte. Det er mye smerte bak disse tallene

La oss sørge for at Venstre reiser denne viktige debatten!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**