Flere folk over på sykkel!

.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**


Styremedlem Stein Inge Dahn fra Mandal Venstre tok på Venstres landsmøte til orde for at sykkelsaken må bli enda mer framtredende i Venstres politikk. Han tok utgangspunkt i Lars Sponheims vektlegging i sin åpningstale til landsmøtet om at mange av problemene i norsk helsevesen kan løses ved å skape en politikk som bidrar til at helsevesenet får færre pasienter, altså ved å forebygge.

Dahn påpekte at sykkelen er verdens mest miljøvennlige kjøretøy, og at økt sykkelbruk vil medføre meget positive resultater i forhold til Venstres mål både i helsepolitikken, i klima- og miljøpolitikken, i økonomisk politikk og i samferdselspolitikken. Dessuten vil økt sykkelbruk samsvare med mange venstrefolks visjoner om at menneskene bør ta tilbake urbane byrom som i dag er okkupert av biler.

Norge er et u-land når det gjelder sykling. Kun 5% av alle reiser i Norge benytter sykkel som transportmiddel, mens tilsvarende tall for Sverige og Danmark er henholdsvis 12% og 17%. Erfaringer fra andre land viser at det nytter når myndighetene virkelig satser på sykkelvennlig politikk. Transportøkonomisk institutt har regnet ut at all tilrettelegging for sykling gir en samfunnsgevinst som minst er tre ganger så stor som kostnadene. I Norge er halvparten av alle reiser under 3 km, og halvparten av disse reisene igjen blir utført med privatbil. Dersom 100.000 flere nordmenn sykler til jobben, vil besparelsen for samfunnet bli på hele 3 milliarder kroner, har Transportøkonomisk institutt regnet ut. En stor del av denne gevinsten kommer som en følge av at økt aktivitet i hverdagen vil medføre kraftig redusert fare for ulike former for kreftsykdom, muskel- og skjelettlidelser, høyt blodtrykk og diabetes type 2. Dette er konklusjoner som støttes av uttalelser fra Sosial og helsedirektoratet.

Stein Inge Dahn påpekte at det er det mye positivt å lese om tilrettelegging for syklister i foreliggende utkast til Nasjonal transportplan for 2010-2019. Men han ønsket at Venstre skulle framstå som en pådriver for enda mer ambisiøs satsing på økt sykkelbruk, og viste til at gjennomføringsevnen til dagens myndigheter har vært for puslete.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**