Enkelt og brukervennlig
Venstre mener at det er staten sitt ansvar å tilby borgerne gratis tilgang til et helhetlig informasjonssystem for plikt- og rettighetsinformasjon, som Lovdata er et eksempel på. Borgerne må enkelt kunne finne ut hvilke rettsregler som gjelder, uten å måtte kjenne til hvem som forvalter regelverket. Rettsinformasjonssystemet må derfor være nettbasert og tilby enkel og brukervennlig tilgang til plikt- og rettighetsinformasjon.
Åpenhet
En arbeidsgruppe nedsatt av Arbeids- og administrasjonsdepartementet la i 1999 fram en rapport om plikt- og rettighetsinformasjon på internett. Arbeidsgruppen mente at det burde være et krav at alle grunnleggende rettskilder gjøres gratis tilgjengelig for allmennheten, gjennom de rettslige grunntjenestene. Rapporten resulterte imidlertid ikke i at det ble etablert en egen portal for plikt- og rettighetsinformasjon.
Tilgang til plikt- og rettighetsinformasjon er avgjørende for rettsikkerheten til borgerne. Den enkelte må ha slik tilgang for å kunne forutberegne sin rettstilling og forsvare sine rettslige interesser. Samtidig er åpenhet om maktutøvelsen grunnleggende i et demokrati. Borgerne må ha tilgang til informasjon om hvordan domstolene og forvaltningen anvender rettsreglene for å kunne kontrollere maktutøvelsen og vurdere om reglene bør endres.