Jan Björklund, som også er partileder i Folkpartiet, pekte i sin innledning på at de utdanningspolitiske utfordringene er ganske like i hele Vest-Europa.
– Men i Skandinavia har vi hatt en tendens til raskt å hoppe på de gale løsningene, sa Björklund.
Kunnskap som liberal kjerneverdi
I sin innledning understreket Björklund viktigheten av kunnskap som en liberal kjerneverdi, og understreket at en liberal kunnskapspolitikk må ta utgangspunkt i det enkelte individ. Han skisserte også hvordan liberalere og sosialdemokrater skilte lag i synet på kunnskapssamfunnet på sent 1960-tall og tidlig 1970-tall.
– Siden da har sosialdemokratene svekket kunnskapskravene og autoritetene i skolen, og det paradoksale er at det er arbeiderklassens barn som taper på dette, sa Björklund.
Utdanningspolitiske myter
Björklund tok et kraftig oppgjør med det han omtalte som seks myter i vesteuropeisk utdanningspolitikk:
1) Likhet oppnås ved at alle elever går i samme takt og tempo
– Alle mennesker er ulike, og undervisningen må ta utgangspunkt i dette.
2) Om man evaluerer elevene så utsetter man dem for utilbørlig press
– Man må vite hva elevene lærer, og det er misforstått å tro at man hjelper elever som sliter ved å ikke stille krav til dem.
3) Spesialundervisning stigmatiserer elevene
– Elever med problemer forsvinner ikke ved at man tar bort støtteapparatet for disse elevene.
4) Lærere vil i fremtiden bare være veiledere
– Kunnskap og "bildning" hos den enkelte elev krever lærere med faglig tyngde. Derfor må lærernes status heves, og vi må sikre rekrutteringen.
5) En skole med disiplin hemmer kreativitet og utvikling hos den enkelte elev
– Det finnes ingen motsetning mellom disiplin og kreativitet, og voksenautoriteten i skolen er viktig.
6) Læringsprosessen er viktigere enn kunnskap.
– En god lærer vet hvilke arbeidsmetoder som fungerer i det enkelte klasserom og hvilke som ikke gjør det.
Lærerne bestemmer
Björklund avsluttet med en oppfordring om at skolepolitikerne skal legge rammene for skolevirksomheten, men understreket at arbeidsmetodene bestemmes av lærerne.
– Det er læreren som skal bestemme i klasserommet, avsluttet Björklund til stor applaus fra landsmøtedeltakerne.
Flere perspektiver på kunnskapssamfunnet
Professor Vigdis Ystad fra Universitetet i Oslo fulgte opp Björklunds innledning ved å skissere allmenndannelsens utfordringer innenfor høyere utdanning, mens Venstres utdanningspolitiske talsmann Odd Einar Dørum blant annet snakket om viktigheten av å ha en helhetlig tilnærming til kunnskapspolitikken.