Fylkesleder Tonje Løwer Gurholt har holdt følgende innlegg i den generelle debatten.
Telemark Venstre har et hårete mål. Telemark Venstre vil på tinget.
For ikke siden den politiske høvdingen Hallvard Eika fra Bø, satt på Stortinget fra 1969-77, har Telemark Venstre vært representert i Norges nasjonalforsamling. I 2009 vil vi ha inn et Venstreombud fra Telemark igjen. For å få til det, er det viktig å ha fokus på den daglige politikk som føres. Det er alt for mange politiske valgløfter som ikke følges opp, og som gjør at velgerne ikke har den tillit de burde ha til de folkevalgte. Her må Venstre være til å stole på.
Men Telemark Venstre vil også noe mer med Telemark. Lokale saker som er av nasjonal betydning
Vi vil ha gass til Grenland. Grenland er Norges største prosessindustrielle cluster. For dette området er det av stor betydning å få til en fremtidig levedyktig industriell utvikling. Gassrør til Grenland er en viktig forutsetning for å få tilgang på nødvendig råstoff. Norske myndigheter må ta et stort medansvar for utbygging av slik infrastruktur.
Vi vil at Venstre skal få Norge på skinner, bokstavelig talt. Vi vil at Venstre skal gi jernbane et kjempeløft og Grenland skal selvfølgelig med på toget.
For vi vil ta tog fra Skien til Oslo, noe som er vanskelig nå. Som oftest er det en busstur til Larvik først. At Grenland med 116.000 innbyggere må kjøre buss i 45 minutter for å komme seg til en stasjon hvor toget går til Oslo, en skam. Det betyr at vi må få på plass Eidangerparsellen og ved det koble sammen Vestfoldbanen og Sørlandsbanen. Dette haster, og må inn i NTPèn som er på høring nå. Og
I tillegg vil jeg ha Høgfartsbane som vil konkurrere ut flyet både av hensyn til miljø og reisetid. Det vil også sette kommunene i øvre Telemark på kartet som et enda mer attraktivt sted å bo. Vi må ikke tenke enten eller når det gjelder utvikling av jernbanen i dag og høgfartsbanen i fremtiden. Det er viktig for jernbanens utvikling å se det i sammenheng.
Miljøet venter, kundene venter og godset venter, men jeg håper ikke Venstre venter lenger med å si at nå vil ha en satsing på bane som aldri før har vært gjort. Venstre må være mye mer offensive og uskikkelige i sin pengebruk på jernbane. Argumentene om at vi må ha dekning for hver brukte krone må legges igjen på perrongen, slik at toget kan ta fart.
Venstre må gå til valg på toget og få landet på skinner!
Fylkestingsrepresentant Johan Tønnes Løchstøer har holdt innlegg i debatten om det sosial liberale kunnskapssamfunnet. Den enkeltfaktor som er av størst betydning for kvaliteten i opplæringen er læreren.
Dagens tilbud om etterutdanning er i hovedsak kurs knyttet til endring i lærerplaner og innføring av nye metoder. Kortvarig kurs har begrenset effekt.
Et kompetanseår skal sikre oppdatering både faglig og metodisk. Island har innført en ordning med kompetanseår etter 5 års praksis.
I Telemark vil rett til et studieår hver tiende år koste kr. 40. mill. Det er et statlig ansvar å ta dette løftet.
For Venstre er dette en av de beste investeringer vi som nasjon kan gjøre.
Solfrid Rui Slettebakken fortalte om prosjektet "klimakutt i Grenland" under landsmøtesaken som handlet om kunnskapssamfunnet sett i et miljøperspektiv. Det inneholdt følgende hovedpunkter.
Klimakutt i Grenland er et prosjekt hvor det bl.a samarbeides mellom kommuner, næringsliv, høyskole, miljøekspertise om å finne tiltak for å redusere klimautslippene i vår region.
Det er helt avgjørende at kunnskap og miljø sees i en sammenheng for å finne tiltak som kan redusere klimautslippene. Det er også helt avgjørende å samarbeide på tvers av kommunegrenser i dette spørsmålet.
Vi ser i Grenland at industri og næringslivet selv er interessert i å være med i et slikt samarbeid. Dette er noen mange ønsker å få til.
Klimakutt i Grenland ble løftet frem i Landsmøte som et godt eksempel på et kunnskapsbasert klimaprosjekt til etterfølgelse for andre.
Fredag holdt leder i Telemark unge Venstre, Daniel Heggelid-Rugaas innlegg med følgende hovedinnhold:
Trekkfuglene reiser instinktivt til Nord hvert år, til kalde og barske strøk. Og når de kommer frem, så tilrettelegger vi med reservater, og verner områder. Vi stopper til og med utbygging selv om det skulle ramme vekst.
For mennesker derimot, som ikke har noe instinkt om å reise nordover, som ikke engang har spesielt lyst til å reise nordover; For mennesker fra alt de har: venner, familie og liv – er det en stor utfordring å komme inn til Norge.
Det er umulig for oss å hindre fri ferdsel for fugl og fisk – i framtiden bør det også være umulig å hindre fri ferdsel for mennesker. En stadig mer globalisert verden, som Norge aktivt deltar i, betinger en langt friere innvandring enn det vi står for i dag. Og når Norge gjennom å delta i frigjøringsoperasjoner i Afghanistan som forårsaker kaos i andre deler av verden, er det rimelig at vi åpner våre grenser for dem som prøver å flykte fra krig, sult og fattigdom. Norge må øke kvoten for flyktninger som tas imot etter tildeling fra FNs høykommissær for flyktninger, mens flyktninger som har bodd i Norge mer enn tre år må få permanent oppholdstillatelse.
Den borgerlige svenske regjeringen vil endre reglene for arbeidsinnvandring fra land utenfor EU/EØS. Slik de ser det for seg, vil alle som får et konkret tilbud om jobb fra en svensk arbeidsgiver, få arbeids- og oppholdstillatelse.
Jeg ser dette som en enkel, ubyråkratisk og selvregulerende måte å håndtere nødvendig arbeidsinnvandring på; de som klarer å skaffe seg arbeid får opphold, og det vil ikke komme flere enn det faktisk er behov for.
Så neste gang dere ser trekkfuglene, tenk da også på menneskene som flykter. Ville ikke Norge vært fattigere uten trekkfuglene..?
RESOLUSJONER: Vi fikk delvis gjennomslag for vårt syn i jernbaneresolusjonen. Resolusjonene finner du HER
VALG:
Lars Sponheim er gjenvalgt som leder
Trine Skei Grande er gjenvalgt som 1. nestleder
Ola Elvestuen er valgt som ny 2. nestleder
Tonje Løwer Gurholt ble valgt som vara i Sentralstyret.
Noen bilder fra stemningen rundt Telemarksbordet: