Løftet fram lokale saker

Haugesund Venstres gruppeleder May Britt Vihovde var blant talerne under den generelle politiske debatten på Venstres landsmøte på Sundvolden. Hun rettet landsmøtets oppmerksomhet mot uttalelsesforslagene som Rogaland Venstre har sendt inn til landsmøtet

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

May-Britt Vihovde

Foto: Audun Halaas

May Britt Vihovde tok i sitt innlegg opp flere temaer. Hun pekte på at voldtekt er overgripers ansvar, og at det nå er på tide å følge opp Voldtektsutvalgets anbefalinger. Dette innebærer blant annet at det må opprettes egne enheter for denne type vold ved alle politidistrikt og at kommunene må ha et tilbud til voldsutsatte. .

Vihovde kom også inn på den enkelte borgers muligheter for å orientere seg om sine rettigheter. Svært mange av dem som har et hjelpebehov har også behov for å skaffe seg kunnskap om sine rettigheter og plikter. Dette kan koste så mye som 10 000 pr. person, og dette rammer særlig de fattigste. Derfor ønsker vi en portal der folk kan hente plikts- og rettighetsinformasjon gratis.

Dette er vesentlig med tanke på den enkeltes rettsikkerhet i møte med det offentlige.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**