Vil ha teorifattig utdannelse tilbake

10.000 unge er uføretrygdet og andelen er høyere i Nord-Trøndelag enn i noe annet fylke.- Regjeringen svikter ungdom som ikke har sine fremste anlegg i teoretisk retning, sier fylkesleder og stortingsrepresentant Andre N. Skjelstad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

André N. Skjelstad

Foto: Rune Kongsro

-Det er rystende at 10.000 unge er definert som uføre i et land som Norge. Nå må vi spørre oss hva som virkelig er i ferd med å skje, sier Skjelstad, som tror utdanning innen utdanningssektoren må bære mye av skylden.

Nord-Trøndelag er et fylke hvor det fullt ut har vært akseptabelt å være praktisk anlagt. Tusenvis av unge nordtrøndere har gjennom årene sluppet å føle seg som tapere i lokalsamfunnet, selv om de ikke har hatt de beste anlegg for teoretisk opplæring. Det har vært praktisk anlagte jobber i landbruk og industri. Nå endre dette på bred front. Videregående utdanning er blitt mer teorisert, flere jobber krever evne til teoretisk kunnskap, selv der hvor dette ikke tidligere var påkrevd, sier Skjelstad.

Skjelstad mener at det må skapes arenaer hvor ungdom som ikke har anlegg for teoretiske studier, også kan skape seg kompetanse som kan gi dem muligheter videre i arbeidslivet. -Jeg tror vi må få tilbake også praktisk rettet utdannelse, uten altfor stor vekt på teoretisk læring. Vi kan ikke holde ved et system som til så til de grader skaper tapere, avslutter Andre N. Skjelstad i Nord-Trøndelag Venstre.

Les hele saken i Trønderavisa.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**