Håkon M — 75 år

Nordland Venstre gratulere og hedrer venstreveteranen nr 1 på sin jubileum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Tirsdag 15.april fyller Håkon M. Pettersen 75 år. For Nordland Venstre er det med stolthet og ydmykhet vi stiller oss i gratulantenes rekker. Hva Håkon har betydd for Nordland Venstre kan vi ikke yte han retteferdighet nok gjennom et lite avisinnlegg, men vi vil først og fremst holde fram hans utholdenhet, utrettelige engasjement, saklige argumentasjon og hans støtte og hjelp til andre uerfarne politikere.

Håkon M

Håkon har vunnet respekt langt utover partiets grenser, og mange enkeltpersoner, organisasjoner og kommuner er takknemlig for hans politiske innsats. Gjennom mange år var han en aktiv fylkespolitiker og det er vel få politikere som kjenner Nordland Fylke bedre enn han. Både skolepolitikk, helsepolitikk, samferdsel, næring, kultur og miljø engasjerte han.

Han er en ivrig friluftsmann og har vært en av de politiske ildsjelene ved opprettelsen av Salten Friluftsråd. Det er ikke uten grunn at han i dag er styremedlem av Friluftsrådenes Landsforening. Videre har Valnesfjord Helsesportssenter vært et av hans hjertebarn, og mye tid og krefter er lagt ned for denne virksomheten. Hans arbeid for å få fengsel på Fauske har også vært omfattende.

Miljøengasjement er stort og ekte, og både i Sellafieldaksjonen og aksjonen for atomnedrustning på Kolahalvøya har Håkon hatt en aktiv pådriverrolle.
Nordland Venstre er stolt over å ha en så aktiv og engasjert nestor i partiet, og vi ønsker han alt godt. For tiden er Håkon syk, en ny og uvant situasjon for en aktiv pensjonist. Nordland Venstre ønsker han god bedring og håper at behandling og trening snart vil gi han kreftene tilbake. Vi gratulerer og ønsker han en fin dag sammen med Aslaug, familie og venner.

Hilsen Nordland Venstre
v/Berit Woie Berg