Fra Landsmøte talerstolen

Nordland Venstres delegat Eskil Furunes (UV) tok fredag ordet under politisk debatt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Eskil´s tale:

Landsmøte, ordstyrerbord — Barns rettigheta blir brutt konstant i Norge. Jeg kan forklare. Hvert eneste år kommer det hundrevis av barn til Norge for å søke asyl.

Disse barnene er i en spesielt sårbar situasjon og har ofte opplevd mye vondt på veien hit. Mange har flyktet fra krig og konflikt, og har blitt utsatt eller vært vitne til vold og overgrep.

Noen av barnene kommer også hit uten foreldrene sine. De blir kalt enslige mindreårige asylsøkere.

Eskil Furunes

Foto: F Wika

Enslige mindreårige asylsøkere får et elendig omsorgstilbud når de kommer hit.

Uten foreldrene sine må de blant annet vente veldig lenge i mottak — asylmottak som ikke er en rotte verdig og et psykisk helsetilbud som ikke ligner katta sjøl. I tillegg blir ungdom mellom 15 og 18 år ikke tatt hånd om av barnevernet, men av voksne som ikke har den kompetanse til å ta av seg et barn fra et anna land.

Jeg skal lese opp noen overskrifter:
– Aftenposten 21.januar 2008 "11 asylbarn sporløst forsvunnet"
– VG 31.mars 2008 "seks av ti barn på asylmottak lider av psykiske problemer"
– TV2 30.mars 2008 "Asylbarn forsvinner i stillhet"

Og det er bare deler av sannheten. Disse asylbarna forsvinner helt. Når et norsk barn forsvinner, blir alle tenkelige ressurser satt i sving for å oppklare saken. Men når mindreårige asylbarn blir borte…. får sakene knapt nok oppmerksomhet.

Skjebnen deres..? Den avhenger alt etter hvilket politidistrikt asylmottaket er i.

For alt vi vet, så kan disse barna ha blitt utsatt for prostitusjon, menneskehandel, pedofilringer eller enda verre ting. Kriminelle vet at disse barnene er sårbare og de utnytter det på det groveste.

Dessverre… Er det altfor mange vi aldri finner igjen. Slik som i fjor, da 11 ban forsvat sporløst.

Norge har aldri gjort noen forskning på hva som har skjedd med disse barna. Det Svenske Migrasjonsverket, det samme som UDI no Norge, har laget en rapport. Jeg ønsker å sitere om en forsvinning fra denne rapporten, og jeg siterer:
"Tre jenter født i 87, 87 og 89 søkte om asyl i juni 2002 sammen med en voksen bror. I juli 2002 fant man den jenta som var født i 87 i sammenheng med en trafikkulykke. I bilen fantes også en jente født i 89 fra en annen søskenflokk. Bilen ble kjørt av en kokainpåvirket mann som ikke er i slekt med jentene. I bilen fant man 70 000 i kontanter og klær — kvinneklær med bløte undertøy — som ga indikasjoner om prostitusjon." sitat slutt.

Dette er det som kan og trolig har skjedd med en del av asylbarnene her i Norge.

Derfor må asylbarna få bedre skolerte verger slik at de følger seg trygge når de kommer hit til Norge, forsvinningene som har vært de siste årene må bli fulgt opp ordentlig — det er viktig. Barnevernet må ta avsvaret for alle barn under 18 år — fordi barnekonvensjonen siser nettopp at alle under 18 år er barn — og den står over norsk lov.

Når Madeleine forsvant samlet hele verden seg om å finne henne. I Norge har vi siden 2000 hat over 600 lignede saker. Hvem har tenkt å stå opp for dem?

VI må stå opp for dem. Som et sosialliberalt parti er det vårt ansvar….

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**